Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van al hun voertuigen die in de EU op kenteken worden gezet fors verlagen.
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van al hun voertuigen die in de EU op kenteken worden gezet fors verlagen.
De regels die Blume en Zipse hekelen zijn specifiek van toepassing op autofabrikanten. Het gaat om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle voertuigen die een merk op kenteken zet. De afgelopen jaren lag deze grens op 95 gram CO2. Dit wordt vanaf 2025 echter 93,6 gram. Op het eerste oog lijkt deze verlaging wellicht beperkt, maar in de praktijk betekent dit een forse verlaging voor autofabrikanten. Waar zij de gemiddelde CO2-uitstoot voorheen op de minder strenge NEDC-methode mochten berekenen, moet dat nu met de strengere WLTP-meetmethode.
In de praktijk betekent dit dat autofabrikanten veel duurzame voertuigen moeten verkopen. Elektrische voertuigen (EV’s) leveren daarbij de meeste winst op, aangezien zij geen CO2 uitstoten. Zipse stelt echter dat de verkoop van EV’s in de praktijk tegenvalt, wat autofabrikanten onder druk zet. De topman wijst erop dat autofabrikanten niet in de hand hebben wat voor voertuig consumenten aanschaffen.
Dat juist BMW zich tegen de CO2-normen keert is opvallend. De gemiddelde CO2-uitstoot van voertuigen van het bedrijf in 2023 in de EU op kenteken zijn gezet is 20% lager dan de Europese eisen. BMW voldoet dan ook ruimschoots aan de gestelde eisen.
Desondanks is Zipse bezorgd over de CO2-normen. De BMW-topman stelt dat klimaatbescherming niet succesvol kan zijn indien de wensen van klanten daarbij niet in acht worden genomen. Zipse pleit daarom voor een ingrijpende herziening van de Europese CO2-wetgeving voor autofabrikanten.
Zipse sluit zich hiermee aan bij een recente oproep van Oliver Blume, topman bij Volkswagen. Blume noemde de eisen die de EU stelt onrealistisch. Marktonderzoeker Jato becijferde eerder al dat de aanscherping van de CO2-normen voor Volkswagen betekent dat het 15% minder CO2 mag uitstoten.
Wie zich niet aan de normen houdt krijgt een boete opgelegd. Deze bedraagt 95 euro per voertuig van het merk dat in de EU is geregistreerd. Dit bedrag wordt daarnaast vermenigvuldigd met met iedere gram CO2 per kilometer waarmee de fabrikant de norm overschrijdt.
Net als Zipse wijst Blume hierbij op de stagnerende omarming van EV’s. De topman zegt in een verklaring tegen Bloomberg het onterecht vinden dat de auto-industrie boetes opgelegd krijgt indien de randvoorwaarden voor het vergroten van EV-productie er niet zijn. De topman van Volkswagen pleit daarom voor een versoepeling van de CO2-uitstootnormen voor de auto-industrie. Ook pleit Blume ervoor de situatie rondom elektrisch rijden in diverse EU-lidstaten kritisch te bekijken.
Eerder liet ook Stellantis-CEO Carlos Tavares zich al kritisch uit op de Europese regelgeving voor autofabrikanten. Hij wees daarbij onder meer op de kosten verbonden aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van auto’s. Deze kosten berekenen autofabrikanten in de praktijk door aan consumenten, die hierdoor meer gaan betalen voor een voertuig. Tavares stelt dan ook dat het lijkt alsof de EU met het beleid de ‘gewone man of vrouw’ uit de auto wil krijgen.
Net als Blume is Tavares niet te spreken over de ondersteunende infrastructuur voor EV’s in veel EU-lidstaten, en stelt dat deze tekortschiet. De CEO van Stellantis ziet dan ook meer in een geleidelijkere transitie naar elektrische rijden dan de EU wil.
Auteur: Wouter Hoeffnagel