Het vertrouwen van de bouw- en maakindustrie in kunstmatige intelligentie (AI) is groot. Ruim acht op de tien (82%) van de Nederlandse bedrijven die in deze sectoren aan de slag zijn hebben vertrouwen in AI, terwijl dit percentage wereldwijd op 76% ligt. Bijna zes op de tien (56%) EMEA-bedrijven meldt hun doelen op het gebied van AI geheel of nagenoeg bereikt te hebben. Onder Nederlandse bedrijven ligt dit percentage op 63%.
Dit blijkt uit onderzoek van technologieleverancier Autodesk onder bijna 5.400 wereldwijde bedrijven en experts uit de bouw- en maakindustrie, engineering en de designindustrie. Het onderzoeksrapport geeft inzicht in hoe digitale transformatie de veerkracht van bedrijven in deze sectoren vergroot, en tegelijkertijd duurzaamheid stimuleert en de toekomst van werk vormgeeft.
60% van de bedrijven in de genoemde sectoren in EMEA heeft zijn doelen op het gebied van AI nagenoeg of geheel bereikt. Nederlandse bedrijven presteren op dit vlak bovengemiddeld; in Nederland ligt het percentage op 63% en wereldwijd op 56%. Ook is driekwart van alle respondenten ervan overtuigd dat hun organisatie de juiste beslissingen neemt met betrekking tot AI. Een even grote groep verwacht dat AI hun sector gaat verbeteren. 66% voorspelt dat AI de komende drie jaar over de hele linie in hun sector onmisbaar wordt.
De groeiende omarming van AI zorgt ook voor meer vraag naar professionals met kennis op het gebied van deze technologie. Zo verwacht vier op de tien (41%) van alle respondenten dat het vermogen AI te implementeren en met de technologie te werken de belangrijkste technische vaardigheid is die de komende drie jaar centraal staat in hun wervingsprocessen. Hetzelfde percentage classificeert AI als het belangrijkste middel dat hen in staat stelt tot verduurzaming.
AI speelt een steeds belangrijkere rol in bedrijfstransformaties in diverse sectoren. Zo zetten bedrijven inmiddels AI om voor het verhogen van de productiviteit van personeel en het automatiseren van werk. Respondenten verwachten dat generatieve AI de komende jaren helpt bij het nemen van cruciale ontwerpbeslissingen over fysieke producten, gebouwen en digitale assets.
76% van alle ondervraagden versus 82% van de Nederlandse professionals zegt vertrouwen te hebben in AI voor hun sector. Een iets kleinere groep (72%) bevestigt dat hun organisatie de afgelopen drie jaar de uitgaven aan AI en nieuwe technologieën heeft verhoogd. 77% zegt dat ze de komende drie jaar verder investeren in AI en innovatieve technologie.
Leiders uit de ondervraagde sectoren blijven kampen met een tekort aan talent, terwijl de snelheid van transformaties de vaardigheidskloof verder vergroot. Professionals zien het potentieel van AI om te helpen werkdruk te managen, werknemers vrij te maken voor zinvoller en creatiever werk en om lacunes in vaardigheden aan te vullen.
78% van de respondenten zegt dat AI hun branche verbetert en verwacht dat AI
hun werk creatiever maakt. Bijna de helft zegt dat AI helpt om de productiviteit toe te laten nemen. 39% meldt met behulp van AI veelvoorkomende, repetitieve taken te automatiseren. Meer dan 1 op de 3 (35% van de) professionals in de sector zegt dat AI de vaardigheidskloof zal dichten.
Hogere kosten en een tekort aan personeel zetten bedrijven onder druk. Dit dwingt hen slimmer en efficiënter te werken. 41% van de respondenten meldt dat het vermogen AI te implementeren of hiermee te werken de komende drie jaar centraal staat bij het werven van nieuw personeel.
Tegelijkertijd vormt een tekort aan het juiste talent met de juiste vaardigheden een belangrijke belemmering voor de groei van bedrijven (43%). Ruim driekwart (77%) vindt bijscholing en training belangrijk. Tegelijkertijd beschikt slechts 38% over de benodigde vaardigheden en middelen voor het opzetten van interne trainingsprogramma’s.
Een bijna even grote groep Nederlandse respondenten (73%) het ontwikkelen van vaardigheden belangrijk vindt. Tegelijkertijd beschikt bijna een derde (32%) niet over de nodige vaardigheden en middelen om interne trainingsprogramma’s te ontwikkelen. Dit maakt effectief trainen van werknemers in bedrijfsspecifieke systemen en processen een uitdaging. Deze beperkingen weerhouden bedrijven echter niet van het aanbieden van trainingen.
Driekwart van de Nederlandse respondenten zet in op het implementeren van een doorlopend leer- en ontwikkelprogramma. 71% werkt aan een trainingsprogramma voor digitale vaardigheden. Zeven op de tien Nederlandse respondenten stelt daarbij dat digitale volwassenheid van bedrijven helpt met het aantrekken van talent (74% in EMEA).
AI kan ook duurzaamheid ondersteunen. Driekwart van de Europese respondenten stelt dat initiatieven op het gebied van duurzaamheid helpen met het aantrekken en behouden van talent. In Nederland ligt dit percentage op 71%. Nagenoeg alle (99%) van de ondervraagde Nederlandse professionals bevestigt dat hun organisatie stappen zet om de duurzaamheid te verbeteren. 33% bevestigt dat AI voor hun organisatie een belangrijk middel is om duurzaamheid te vergroten.
Het volledige rapport is hier beschikbaar.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Gordon Johnson via Pixabay