De ParkShuttle verbinding tussen het metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en het bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel wordt uitgebreid. Op een deel van het nieuwe traject gaan de autonome voertuigen zonder bestuurder op de openbare weg passagiers vervoeren. Daarnaast worden zes nieuwe ParkShuttles geleverd voor de lijn door fabrikant 2getthere.
Het Utrechtse bedrijf 2getthere heeft veel ervaring op het gebied van elektronisch geleide autonome voertuigen. Het bedrijf is de fabrikant van de zelfrijdende voertuigen die rijden op lijn 500, zoals de ParkShuttle in de dienstregeling staat vermeld. Deze lijn is in 1999 opgezet en vervoert al 19 jaar lang passagiers tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het business park Rivium. In zijn 17-jarige bestaan heeft het systeem meer dan zes miljoen passagiers vervoerd; per dag maken naar schatting ruim 2.400 reizigers gebruik van de ParkShuttle.
De ParkShuttle-lijn wordt nu uitgebreid. 2getthere heeft met Capelle aan den IJssel een overeenkomst gesloten voor de levering van zes nieuwe shuttles, waarmee op de lijn in beide richtingen 500 passagiers per uur kunnen worden vervoerd. Het gaat hierbij om zogeheten Group Rapid Transit (GRT) voertuigen, die afhankelijk van hun configuratie 16 tot 24 passagiers kunnen vervoeren. De GRT voertuigen doen dienst als geautomatiseerde minibussen; de voertuigen rijden met een hoge frequentie en passagiers betalen per stoel voor het gebruik van het vervoersmiddel.
Standaard zijn GRT voertuigen van 2getthere voorzien van 8 zitplaatsen en 16 staplaatsen. Het is echter ook mogelijk de voertuigen te configureren met 12 zitplaatsen en 6 staplaatsen. De autonome bussen zijn 6 meter lang, 2,1 meter breed en 2,8 meter hoog. De voertuigen zijn voorzien van twee li-ion nano NMC accu’s met ieder een capaciteit van 18,4 kWh en rijden op 400 volt. Een GRT voertuig kan zich voortbewegen met een maximale snelheid van 60 kilometer per uur en heeft onder normale omstandigheden een bereik van zo’n 50 kilometer.
De nieuwe GRT voertuigen die 2getthere gaat leveren moeten in 2019 operationeel zijn op de bestaande route van de ParkShuttle-lijn. In 2020 wordt de route verlengd naar een station bij de Van Brienenoordbrug, dat gebruikers de mogelijkheid biedt over te stappen op de Waterbus. Deze Waterbus verbindt de Drechtsteden (Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) met Rotterdam, waarbij de ParkShuttle toegang biedt tot het Rotterdamse metronetwerk. Naar verwachting stijgt het aantal gebruikers van de ParkShuttle door de uitbreiding van de route met 20%.
“We onderzoeken de mogelijkheid de route uit te breiden naar de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze uitbreiding, evenals de verbinding met transport via het water, zal resultaten in een forse toename van het aantal passagiers. Ook anticiperen we op de realisatie van Feyenoord City, zodat fans en bezoekers van evenementen vanuit het Rivium kunnen reizen. Het bedrijventerrein zal bovendien veel nieuwe bezoekers kunnen verwelkomen die geen auto bezitten, wat goed past bij onze ambitie om deze plek om te vormen tot de Campus Rivium: een aantrekkelijke stedelijke omgeving waar werken, wonen en vrijetijdsbesteding hand in hand gaan”, aldus Dick van Sluis, wethouder van de gemeente Capelle aan den IJssel.
De route die de huidige ParkShuttle lijn aflegt is afgeschermd voor het overige verkeer, waardoor de GRT voertuigen de weg niet hoeven te delen met andere voertuigen. Door de uitbreiding van de route gaan de autonome minibussen vanaf 2020 echter op de openbare weg rijden, waarbij zij de weg zullen delen met het reguliere verkeer op de weg. Het project is hiermee volgens 2getthere uniek in de wereld. Al langer worden experimenten uitgevoerd zelfrijdende voertuigen met level 3 autonomie, waarbij een menselijke bestuurder in het voertuig aanwezig is. Er is op dit moment echter geen ander autonoom vervoerssysteem in gebruik dat op de openbare weg opereert zonder de aanwezigheid van een menselijke bestuurder. Dit wordt ook wel level 4 autonomie genoemd.
Het gebruik van de openbare weg betekent dat de GRT voertuigen rekening moeten houden met zowel regulier verkeer als voetgangers. Dit is mogelijk dankzij een combinatie van ruimte planning en nieuwe technologische ontwikkelingen, stelt COO van 2getthere Robert Lohmann. Lohmann wijst op de ervaring van 2getthere met het systeem. “Houd er rekening mee dat dit een systeem van de derde generatie is; het is het product van 20 jaar ervaring met eerdere generaties. Autonoom rijden op publieke wegen is onderdeel geworden van onze technologische roadmap en sluit aan op onze visie op autonoom vervoer in het algemeen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het systeem zelf, maar ook naar hoe autonoom vervoer in een stedelijke omgeving past”, aldus Lohmann.
De Nederlandse overheid biedt sinds 2015 de mogelijkheid op de openbare weg te experimenteren met zelfrijdende voertuigen. Voorwaarde hiervoor is echter wel dat een menselijke bestuurder ten allen tijde in het voertuig aanwezig is. Voordat de ParkShuttle zonder bestuurder de weg op kan moet de Nederlandse overheid dan ook eerst de ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’s’ invoeren. Deze wet geeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheid vergunningen af te geven voor het testen van autonome voertuigen op de openbare weg, waarbij voertuigen alleen nog op afstand gemonitord hoeven te worden door een mens. Het wetsvoorstel voor deze wet werd in november 2017 door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer gestuurd. Lohmann verwacht dat de Tweede Kamer deze wet aanneemt.
De vernieuwing van de ParkShuttle lijn gaat 8,5 miljoen euro kosten. De helft van dit bedrag wordt beschikbaar gesteld door De Verkeersonderneming Rotterdam, een publiek-private samenwerking tussen de gemeente Rotterdam, het samenwerkingsverband Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. De investering maakt deel uit van de Marktplaats voor Infrastructuur, een initiatief dat publiek-private samenwerking op het gebied van infrastructuur stimuleert.
Naast de GRT levert 2getthere overigens ook Personal Rapid Transport (PRT) voertuigen, die gericht zijn op on-demand vervoer van personen. Deze voertuigen rijden op een netwerk van geleiderailsen en kunnen passagiers naar iedere gewenste locatie binnen dit netwerk brengen. Het systeem combineert hiermee de mogelijkheid privé te reizen met de voordelen van openbaar vervoer, zoals het niet hoeven zoeken naar een parkeerplaats en het niet hoeven aansluiten in de file.
De PRT biedt ruimte aan maximaal vier volwassenen en twee kinderen. Het voertuig weegt zo’n 1.400 kilogram en is ongeveer 3,9 meter lang, 1,4 meter breed en 2 meter hoog. De PRT heeft onder normale omstandigheden een bereik van 50 tot 75 kilometer en kan met een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur voortbewegen. De tweede generatie van het PRT systeem van 2getthere is in gebruik in Masdar City in Abu Dhabi.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: 2getthere (foto)
Bron: De Verkeersonderneming Rotterdam