Je kent ze ongetwijfeld: de beelden van de jachten die met elkaar strijden om de America's Cup. Met een geschiedenis die 160 jaar terug gaat in de tijd, is het zo ongeveer een van de oudste wedstrijden. Tot voor kort werd daarbij gebruik gemaakt van zogenaamde monohull-schepen. Enkele jaren geleden werd echter de overstap gemaakt naar grotere multi-hull jachten waarvan de romp bestaat uit meerdere lagen. Voor de 36e editie keert de Cup weer terug op het 'oude nest'. De eerste beelden van de mogelijke monohull jachten zijn ronduit spectaculair. Zeker op gebied van snelheid en veiligheid.
Het Emirates-team uit Nieuw-Zeeland is titelverdediger en werkte de afgelopen maanden aan verschillende monohull-concepten voor de komende wedstrijd. Het AC75-concept, dat recent werd onthuld, geeft een aardig voorproefje van het type jacht waarmee de komende America’s Cup in 2020-2021 vanuit Auckland van start gaat. Opmerkelijk zijn de twee vleugels in T-vorm waarvan er één zich onder het wateroppervlak bevindt en de zeilboot als het ware uit het water tilt terwijl de ander boven het wateroppervlak omhoog staat en voor minder weerstand zorgt. Voor de start, het manouvreren of tijdens ruwe zee kunnen de beide vleugels ook worden neergelaten voor extra stabiliteit.
De T-vleugels van de AC75 zorgen niet alleen voor meer snelheid maar maken de zeilrace ook veiliger. De vleugels zijn namelijk voorzien van ballast waardoor de zeilboot zich na het kapseizen vanzelf weer zal oprichten. Ook de rolstabiliteit bij lage snelheden wordt door deze ballast verbeterd. In de loods of dok bevinden beide vleugels zich onder de romp zodat de nodige stabiliteit wordt verkregen en de zeilboot ook in standaard jachthavens kan liggen. Er wordt al gekeken of dit innovatieve systeem met bewegende vleugels ook in andere zeilklassen kan worden ingezet.
Deze video geeft je een indruk van de werking van de vleugels.