maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 januari 2018

Volkswagen en Hyundai gaan samenwerken met specialist in autonome voertuigen

Zowel Volkswagen Group als Hyundai gaat een samenwerking aan met Aurora Innovation, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op technologie voor autonome voertuigen. Beide bedrijven willen met deze samenwerking de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen versnellen.

Aurora Innovation is een bedrijf opgericht door Alphabet’s voormalig Chief Technology Officer voor zelfrijdende auto’s Chris Urmson, Tesla’s voormalig hoofd van het Autopilot team Sterling Anderson en voormalig lid van Uber’s Advanced Technology Center Drew Bagnell. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling van technologie voor zelfrijdende auto’s en kreeg in augustus 2017 een vergunning om zelfrijdende voertuigen te testen in de Amerikaanse staat Californië. Veel details over de activiteiten van Aurora Innovation zijn niet bekend; het bedrijf geeft op zijn website nauwelijks informatie over zijn technologie.

Samenwerking met Volkswagen Group 

Volkswagen Group meldt al langer samen te werken met Aurora Innovation. Specialisten van Volkswagen Group en het Volkswagen Automotive Innovation Lab op de Amerikaanse Stanford University hebben de afgelopen zes maanden met Aurora Innovation samengewerkt aan de integratie van het zelfrijdende systeem van Aurora in voertuigen van Volkswagen groep. Dit zelfrijdende systeem bestaat uit sensoren, hardware, machine learning-technologie en kunstmatige intelligentie. 

Nu sluit Volkswagen Group een officiële strategische samenwerking met Aurora Innovation. De bedrijven willen als onderdeel van deze samenwerking zelfrijdende elektrische voertuigen beschikbaar gaan maken in steden. Volkswagen en Aurora richten zich hierbij op een dienstverlening die Volkswagen Mobility-as-a-Service (MaaS) noemt. Deze dienst moet gebruikers in staat stellen een zelfrijdende elektrisch voertuig te bestellen dat hen naar iedere gewenste locatie kan brengen. Gebruikers hoeven dus zelf geen voertuig aan te schaffen en betalen voor het gebruik hiervan.

Met één druk op de knop een voertuig bestellen

Volkswagen Group wil gebruikers verschillende methoden bieden om een voertuig te bestellen. Zo moet hiervoor een mobiele app, een digitale assistant en een apparaat genaamd Volkswagen OneButton beschikbaar worden. Volkswagen OneButton heeft het formaat van een sleutel en maakt het mogelijk met één druk op de knop een voertuig te bestellen. De locatie van de gebruiker wordt achterhaald met behulp van een ingebouwde GPS-module.

“Onze prioriteit bij Aurora is zelfrijdende auto’s snel, op brede schaal en veilig realiteit maken, en we weten dat we dit sneller kunnen realiseren door samen te werken met innovatieve autofabrikanten als de Volkswagen Group. Dit partnership creëert een nauwe samenwerking op basis van Aurora’s zelfrijdende technologie en samen zullen we zelfrijdende voertuigen op schaal op de markt brengen”, aldus Chris Urmson, CEO van Aurora. 

Zelfrijdende auto van Hyundai

Naast Volkswagen Group kondigt ook Hyundai aan een samenwerking aan te gaan met Aurora Innovation. Hyundai wil met behulp van de technologie van Aurora in 2021 een zelfrijdende auto Level 4 op de markt brengen. Level 4 betekent dat het voertuig in nagenoeg alle omstandigheden op de automatische piloot kan rijden, met uitzondering van slecht weer. De chauffeur kan de autopiloot zelf inschakelen en hoeft vervolgens niet langer op de besturing van de auto te letten. 

Level 4 is het op één na hoogste niveau van een zelfrijdende auto’s. Kenniscentrum CROW hanteert voor deze niveau’s de volgende definities

  • Level 0 – geen automatisering: De bestuurder voert alle rijtaken uit, maar kan hierbij worden ondersteund door waarschuwingssystemen of systemen die ingrijpen in de rijtaak, zoals adaptieve cruise control.
  • Level 1 – ondersteuning van bestuurder: Een systeem neemt de operationele rijtaken deels over, zoals sturen, remmen en versnellen. Alle overige dynamische rijtaken komen voor rekening van de bestuurder.
  • Level 2 – gedeeltelijke automatisering: Een systeem neemt alle operationele rijtaken zoals sturen, remmen en versnellen over van de bestuurder. Daarnaast worden tactische rijtaken in beperkte mate overgenomen van de bestuurder. De bestuurder is bij dit niveau dus nog steeds nauw betrokken bij het besturen van het voertuig.
  • Level 3 – voorwaardelijke automatisering: Een systeem neemt alle operationele rijtaken en een deel van de tactische en strategische rijtaken van de bestuurder over. Indien nodig moet de bestuurder de controle over het systeem direct kunnen overnemen. 
  • Level 4 – hoog geautomatiseerd: Een systeem neemt alle operationele taken en een deel van de tactische en strategische rijtaken van de bestuurder over. De bestuurder kan bij dit niveau zijn aandacht op andere zaken richten, aangezien het systeem er niet vanuit gaat dat een bestuurder te allen tijde adequaat zal reageren om de controle over het voertuig over te nemen. 
  • Level 5 – volledig geautomatiseerd: Een systeem neemt alle operationele rijtaken, alle tactische rijtaken en een deel van de strategische rijtaken over van de bestuurder. Dit niveau is geschikt voor alle denkbare weg- en omgevingssituaties, wat ondermeer betekent dat de bestuurder onder alle weersomstandigheden de besturing over kan dragen aan het systeem.

K-City

Het Level 4 zelfrijdend voertuig waar Hyundai aan werkt moet in 2021 op de markt verschijnen. Het voertuig wordt gebaseerd op een nieuwe waterstofauto die Hyundai in 2018 op de markt gaat zetten. Het autonome voertuig zal ondermeer worden ontwikkeld en getest in K-City, een 80 hectare grote staat net buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen Group
Bron: Hyundai (foto)
Bron: Aurora Innovation

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven