Zowel Volkswagen Group als Hyundai gaat een samenwerking aan met Aurora Innovation, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op technologie voor autonome voertuigen. Beide bedrijven willen met deze samenwerking de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen versnellen.
Aurora Innovation is een bedrijf opgericht door Alphabet’s voormalig Chief Technology Officer voor zelfrijdende auto’s Chris Urmson, Tesla’s voormalig hoofd van het Autopilot team Sterling Anderson en voormalig lid van Uber’s Advanced Technology Center Drew Bagnell. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling van technologie voor zelfrijdende auto’s en kreeg in augustus 2017 een vergunning om zelfrijdende voertuigen te testen in de Amerikaanse staat Californië. Veel details over de activiteiten van Aurora Innovation zijn niet bekend; het bedrijf geeft op zijn website nauwelijks informatie over zijn technologie.
Volkswagen Group meldt al langer samen te werken met Aurora Innovation. Specialisten van Volkswagen Group en het Volkswagen Automotive Innovation Lab op de Amerikaanse Stanford University hebben de afgelopen zes maanden met Aurora Innovation samengewerkt aan de integratie van het zelfrijdende systeem van Aurora in voertuigen van Volkswagen groep. Dit zelfrijdende systeem bestaat uit sensoren, hardware, machine learning-technologie en kunstmatige intelligentie.
Nu sluit Volkswagen Group een officiële strategische samenwerking met Aurora Innovation. De bedrijven willen als onderdeel van deze samenwerking zelfrijdende elektrische voertuigen beschikbaar gaan maken in steden. Volkswagen en Aurora richten zich hierbij op een dienstverlening die Volkswagen Mobility-as-a-Service (MaaS) noemt. Deze dienst moet gebruikers in staat stellen een zelfrijdende elektrisch voertuig te bestellen dat hen naar iedere gewenste locatie kan brengen. Gebruikers hoeven dus zelf geen voertuig aan te schaffen en betalen voor het gebruik hiervan.
Volkswagen Group wil gebruikers verschillende methoden bieden om een voertuig te bestellen. Zo moet hiervoor een mobiele app, een digitale assistant en een apparaat genaamd Volkswagen OneButton beschikbaar worden. Volkswagen OneButton heeft het formaat van een sleutel en maakt het mogelijk met één druk op de knop een voertuig te bestellen. De locatie van de gebruiker wordt achterhaald met behulp van een ingebouwde GPS-module.
“Onze prioriteit bij Aurora is zelfrijdende auto’s snel, op brede schaal en veilig realiteit maken, en we weten dat we dit sneller kunnen realiseren door samen te werken met innovatieve autofabrikanten als de Volkswagen Group. Dit partnership creëert een nauwe samenwerking op basis van Aurora’s zelfrijdende technologie en samen zullen we zelfrijdende voertuigen op schaal op de markt brengen”, aldus Chris Urmson, CEO van Aurora.
Naast Volkswagen Group kondigt ook Hyundai aan een samenwerking aan te gaan met Aurora Innovation. Hyundai wil met behulp van de technologie van Aurora in 2021 een zelfrijdende auto Level 4 op de markt brengen. Level 4 betekent dat het voertuig in nagenoeg alle omstandigheden op de automatische piloot kan rijden, met uitzondering van slecht weer. De chauffeur kan de autopiloot zelf inschakelen en hoeft vervolgens niet langer op de besturing van de auto te letten.
Level 4 is het op één na hoogste niveau van een zelfrijdende auto’s. Kenniscentrum CROW hanteert voor deze niveau’s de volgende definities:
Het Level 4 zelfrijdend voertuig waar Hyundai aan werkt moet in 2021 op de markt verschijnen. Het voertuig wordt gebaseerd op een nieuwe waterstofauto die Hyundai in 2018 op de markt gaat zetten. Het autonome voertuig zal ondermeer worden ontwikkeld en getest in K-City, een 80 hectare grote staat net buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen Group
Bron: Hyundai (foto)
Bron: Aurora Innovation