De introductie van autonoom rijden in Vlaanderen zal gradueel en op verschillende manieren gebeuren. Telegestuurd rijden kan daarbij een opstap zijn naar volledig autonoom rijden. Of het zou zelfs een apart blijvende functie kunnen worden. Het samenspel van telegestuurd en autonoom rijden combineert de voordelen van menselijke controle met die van artificiële intelligentie binnen afgelijnde gebieden en welbekende omstandigheden.
Een goed voorbeeld hiervan zijn vrachtwagens die autonoom rijden op specifieke routes (corridors) tijdens de daluren. Daarbij neemt een operator vanop afstand het stuur over in de voor- en natrajecten of bij onvoorziene verkeersomstandigheden. Dit kan een antwoord bieden op de groei van de transportsector, het ernstig tekort aan bestuurders en de aanhoudende congestieproblemen. Ook bedrijven die deelauto’s aanbieden in Vlaanderen zoeken naar technologische oplossingen voor praktische problemen. Het efficiënt verplaatsen van deelauto’s naar locaties waar ze de volgende dag nodig zijn, zou vanop afstand kunnen gebeuren. Tenminste, als daar een passend wettelijk kader voor wordt ontwikkeld.
De Vlaamse overheid streeft ernaar voldoende tests uit te voeren met voertuigen die op afstand aangestuurd worden of autonoom rijden. Dit is nodig vooraleer ze toestemming krijgen om op de openbare weg te rijden tussen andere weggebruikers. Daarom starten het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken in samenwerking met onderzoekscentrum imec een testperiode op een afgesloten circuit. Die moet duidelijkheid bieden over zowel de mogelijkheden als de beperkingen van op afstand bediende en zelfrijdende voertuigen.
Tijdens de testperiode ligt de focus in eerste instantie op het evalueren van de nieuwste camera-, radar- en lidartechnologieën. Reactietijden op gevaarlijke situaties zullen de onderzoekers testen bij verschillende snelheden en omstandigheden. Bij positieve resultaten op het afgesloten parcours krijgen de deelnemers toestemming tot proefritten op de openbare weg. Die testen volgen naar verwachting in het najaar. Het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) zorgt voor de financiële ondersteuning.
Voor Mobilidata is dit een nieuwe stap. Het Mobilidata-programma heeft de voorbije jaren al connected verkeer en digitaal verkeersmanagement geïntroduceerd in Vlaanderen. Het resultaat daarvan zijn gepersonaliseerde verkeerswaarschuwingen en de uitrol van zo’n 250 connected verkeerslichten verspreid over Vlaanderen. Deze reageren flexibel op actuele verkeersomstandigheden. De databronnen van Mobilidata worden nu stelselmatig geïntegreerd in het op afstand aangestuurde of autonome rijproces. Zo zullen onderzoekers bekijken of de voertuigen adequaat reageren op meldingen over plotselinge gevaarlijke situaties, zoals een ongeval of ladingverlies op de weg.
Dit najaar volgt na de circuittest ook een test op de openbare weg. Daarbij zal de verbinding tussen de connected verkeerslichten en de zelfrijdende of op afstand aangestuurde voertuigen worden getest. Die verkeerslichten informeren vanop afstand de voertuigen over de resterende tijd tot groen licht, waardoor de voertuigen hun snelheid kunnen aanpassen. Als de integratie van verschillende technologieën leidt tot een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid bij telebestuurd en autonoom rijden, kan dat een doorbraak betekenen. Denk aan een doorbraak voor bredere acceptatie van autonoom transport of telebediend besturen, waaronder ook het toepassen van deze werkwijze op deelwagens.
“Na eerdere initiatieven zoals het 5G Blueprint-project, is dit onderzoek een nieuwe stap. Het sluit aan bij onze langetermijnvisie om innovatieve mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Doel is om niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren en de doorstroming te optimaliseren, maar ook economische groei te stimuleren en bij te dragen aan een verbeterde levenskwaliteit. Om diezelfde reden richtte ik het afgelopen jaar ook de Vlaamse Taskforce Autonoom Vervoer op. Daarin brengen we experten samen uit industrie, academische wereld en overheid en zorgen we ervoor dat we klaar zijn om autonome technologie hier via aangepaste wetgeving op grote schaal uit te rollen eens die daar klaar voor is. Op die manier zal Vlaanderen het Europese koppeloton aanvoeren op het vlak van autonome mobiliteit en zorgen we ook voor economische return”, zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
“Met dit initiatief toont Vlaanderen zich een pionier in de zoektocht naar innovatieve antwoorden op complexe mobiliteitsvraagstukken. We mogen de ambitie hebben om uit te groeien tot het Californië van Europa op vlak van autonoom rijden. We zorgen voor de slimme oplossingen van morgen ten bate van de Vlaamse economie en welvaart”, zegt de Vlaamse minister van Economie en Innovatie.
“Met imec willen we bijdragen aan de toekomst van mobiliteit door mee het pad te effenen voor een veilige introductie van autonoom en telebestuurd rijden in Vlaanderen. Een van de eerste veelbelovende business cases vinden we in de logistiek, bij vanop afstand bestuurde trucks en deelauto’s. Daarvoor moeten verschillende communicatie-, data- en sensortechnologieën samengebracht, getest en gevalideerd worden. Volledig autonoom rijdende voertuigen hebben nog behoorlijk wat obstakels te overwinnen, maar deze test vormt een belangrijke eerste stap. Imec ontwikkelt hiervoor sensortechnologie, maar zet ook in op het testen van deze technologie in realistische omstandigheden”, zegt Steven Latré, hoofd AI bij imec.
Bron: imec
Afbeelding van wal_172619 via Pixabay
Ook interessant: BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen