De Europese Commissie neemt naar verwachting deze week een definitief besluit over mogelijke importheffingen op elektrische voertuigen (EV’s) van Chinese makelij. Het wil hiermee naar eigen zeggen een gelijk speelveld creëren op de EV-markt en subsidies vanuit de Chinese overheid tegengaan. De plannen leiden echter ook tot zorgen over een potentiële handelsoorlog.
Diverse Chinese autofabrikanten zijn inmiddels op de Europese markt actief en bieden in veel gevallen EV’s aan tegen relatief lage prijzen. De Europese Commissie stelt dat dit mogelijk is door ‘excessieve subsidies’ vanuit de Chinese overheid. Het startte in oktober vorig jaar een officieel onderzoek naar deze subsidies, en overweegt in te grijpen om te voorkomen dat Chinese partijen de Europese markt overspoelen met goedkope EV’s. Zo zouden de verkoopprijzen van EV’s van Chinese makelij gemiddeld 20% lager zijn dan die van Westerse makelij.
Indien de EU inderdaad importheffingen introduceert voor Chinese EV’s, volgt het hiermee de Verenigde Staten. De Amerikaanse overheid kondigde onlangs een importheffing van 100% aan op EV’s van Chinese makelij.
Helemaal nieuw zijn Europese importheffingen op Chinese EV’s overigens niet; op dit moment legt de EU al een importheffing van 10% op aan Chinese EV’s. Het is onduidelijk hoe hoog eventuele aanvullende Europese importheffingen zullen zijn, al verwachten analisten dat deze tussen de 10% en 25% zullen bedragen.
De importheffingen zijn slecht nieuws voor Europese importeurs van Chinese EV’s, die in dat geval naar verwachting fors meer geld kwijt zijn. Zo verwachten analisten dat iedere 10% aan extra importheffingen die de EU oplegt importeurs een miljard dollar kosten. En dat cijfer groeit naar verwachting, aangezien Chinese fabrikanten steeds meer EV’s op de Europese markt brengen.
Op het eerste oog zouden Westerse EV-fabrikanten kunnen profiteren van de importheffingen, die Chinese EV’s duurder en daardoor minder aantrekkelijk maken. Desondanks staan veel Europese autofabrikanten niet te springen om de importheffingen. Zij vrezen vergeldingsacties vanuit de Chinese overheid, onder meer in de vorm van Chinese importheffingen op Westerse auto’s. Dit kan Europese autofabrikanten op hun beurt veel geld kosten. Zo zijn veel Europese auto’s populair in China en vormt het Aziatische land een belangrijke afzetmarkt voor Europese autofabrikanten. Zo riep Mercedes Benz-topman Ola Källenius eerder juist op tot het schrappen van het bestaande importtarief van 10% op Chinese EV’s.
Ook de Duitse bondskanselier Olav Scholz is kritisch. Zo zei Scholz in september al tegen Wirtschaftwoche niet overtuigd te zijn van importheffingen. Scholz stelt dat het Europese economische model niet gebaseerd zou moeten zijn op protectionisme, maar juist op produceren van aantrekkelijke producten.
Onlangs liet Scholz zich tegenover persagentschap Bloomberg opnieuw kritisch uit over de plannen. De Duitse bondskanselier waarschuwt dat dergelijke importheffingen kunnen leiden tot isolatie, waardoor onder de streep alles duurder wordt.
De zorgen van Scholz zijn niet zonder aanleiding. De Chinese overheid heeft al aangekondigd dat het zal terugslaan indien de EU inderdaad besluit importheffingen op te leggen aan Chinese EV’s. Het plant in dat geval importheffingen op Westerse auto’s.
Overigens zijn veel EV’s die momenteel worden geïmporteerd naar de EU geproduceerd door Westerse autofabrikanten. Denk daarbij aan het Europese BMW en Renault, maar ook aan het Amerikaanse Tesla. De Europese Commissie verwacht echter dat het aandeel van EV’s van Chinese autofabrikanten de komende jaren sterk stijgt. Waar in 2019 nog 1% van alle verkochte EV’s in de EU van Chinese makelij was, ligt dit percentage inmiddels op 8%. De Europese Commissie verwacht dat dit percentage stijgt tot zo’n 15% in 2025.
Volvo Cars, onderdeel van het Chinese concern Geely, wacht eventuele importheffingen niet af. Het is inmiddels begonnen met het verplaatsen van de productie van EV’s van China naar België, meldt The Times op basis van bronnen binnen het concern. Concreet gaat het daarbij om de EX30 en EX90.
Het overwoog naar verluid eerder de verkoop van EV’s die in China zijn geproduceerd in de EU te staken indien importheffingen worden geïntroduceerd. Hiervan zou het bedrijf echter afzien nu het de productie voor de Europese markt naar België verhuisd, meldt The Times.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Wolfgang Eckert via Pixabay