maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 09 juli 2024

SolarDuck en RWE installeren offshore drijvend zonnepark in Nederlandse Noordzee

Het offshore drijvend zonnepark Merganser is met succes door het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck in samenwerking met RWE geïnstalleerd. Het project heeft als doel het structurele ontwerp, de verankering en elektrische ontwerpen te testen. Ook moet het project meer kennis opleveren over de productie, assemblage, offshore installatie en onderhoud voor de grootschalige uitrol van offshore floating solar (OFPV) project.

SolarDuck stelt zichzelf als missie de groei van offshore drijvende zonneparken te versnellen en wil vanaf 2030 jaarlijks 1GW aan capaciteit uitrollen. Het ziet offshore zonneparken als de toekomst, en wijst daarbij op de noodzaak CO2-uitstoot terug te dringen tot nul. Zonne-energie biedt daarbij uitkomst, maar de installatie van zonnepanelen is door de schaarse beschikbaarheid van grond niet in alle regio’s eenvoudig. Offshore zonneparken kunnen uitkomst bieden.

Pilotproject

Merganser is een pilotproject waarmee het bedrijf enerzijds zijn technologie wil testen, en tegelijkertijd kennis wil opdoen voor een grootschalige uitrol van de technologie. Het project kent een capaciteit van 0,5 megawattpiek. Het zonnepark ligt in de Nederlandse Noordzee, ongeveer 12 kilometer voor de kust van Scheveningen.

Het gaat om een schaalbaar concept, waarbij zes verschillende platforms met elkaar zijn verbonden. Zij zijn op een diepte van 20 meter verankerd aan de zeebodem en moeten extreme weersomstandigheden kunnen doorstaan. Dit is onder meer mogelijk door het ontwerp van de platforms die SolarDuck inzet. Deze platforms zijn driehoekig van vorm en drijven enkele meters boven het water, waarbij zij als een soort tapijt meebewegen met de golven. Het concept helpt onder meer kritieke componenten droog, schoon en stabiel te houden.

Ruim 180 sensoren

Het offshore zonnepark is voorzien van ruim 180 sensoren, die op afstand uitleesbaar zijn. Deze sensoren monitoren onder meer de structurele belasting op de platforms, belasting op de onderlinge verbindingen tussen de platforms en de verankering, evenals de elektrische prestaties.

“Op zichzelf of in combinatie met offshore windparken kan drijvende zonne-energie op zee verdere mogelijkheden bieden voor offshore duurzame energie – vooral voor landen met lagere gemiddelde windsnelheden maar veel zonlicht. Met Merganser verwerven we unieke inzichten en ervaring in een van de meest uitdagende offshore-omgevingen ter wereld”, zegt Sven Utermöhlen, CEO van RWE Offshore Wind.

Het offshore drijvend zonnepark Merganser (beeld: RWE)

Diverse partners betrokken

SolarDuck voert het project samen met RWE uit, dat al langer inzet op offshore windmolenparken. De partijen willen samen de uitrol van OFPV versnellen. Ook andere partners zijn betrokken. Zo monitort Deltares de ecologische impact van het project.

Koen Burgers, CEO SolarDuck, licht toe: “De succesvolle installatie van Merganser is het bewijs van de toewijding van het team van SolarDuck om de wereld te elektrificeren met drijvende zonne-energie op zee. Wij doen dit echter niet alleen. Onze projectpartner RWE is ondersteuner van onze technologie en visie, naast andere partners als TNO, TU Delft, MARIN en Deltares. Samen met tal van supply chain-partners, waaronder Damen Shipyards, TMA en Norsk Hydro, hebben we hard werken omgezet in een positieve verandering voor de energiesector.”

Eerder kondigde SolarDuck al aan voor de kust van het Maleisische eiland Tioman een 780kW offshore drijvende zonne-energiecentrale te realiseren. Met dit project wil SolarDuck de technische en economische haalbaarheid van zogeheten offshore zonneparken in kaart brengen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: RWE

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven