Het doek valt voor de Nederlandse fabrikant van driewielers Carver. Het Leeuwardense bedrijf heeft faillissement aangevraagd.
Carver is een producent van driewielige voertuigen. Kenmerkend is het kantelsysteem van de driewieler, dat officieel Dynamic Vehicle Control heet. Hiermee kunnen de voertuigen in bochten automatisch kantelen, wat voorkomt dat zij kunnen omvallen indien zij bochten met hoge snelheid nemen.
Het bedrijf is in 1994 opgericht door Chris van den Brink en Harry Kroonen. Het heette in eerste instantie Brink Technologies Group, wat later Vandenbrink werd en uiteindelijk Carver Europe. In datzelfde jaar presenteert Carver zijn eerste prototype en het Dynamic Vehicle Control-systeem.
Het eerste voertuig van Carver – de Carver One – is in 1997 goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Het bedrijf kreeg in datzelfde jaar erkenning voor zijn Dynamic Vehicle Control-systeem; de technologie is door ID-NL uitgeroepen tot uitvinding van het jaar. De Carver One is door Carver op de IAA in Frankfurt in september 1999 gepresenteerd.
De serieproductie van de Carver One is in 2003 van start gegaan. Carver produceerde vanaf dat moment enkele tientallen exemplaren van de driewieler op jaarbasis. In 2006 is de productie verder opgevoerd, waarbij Carver een samenwerking aanging met Prodrive. Dit Britse bedrijf is gespecialiseerd in motorsport en voertuigtechnologie.
Het is niet voor het eerst dat Carver failliet gaat. Ook in juni 2009 vroeg het bedrijf faillissement aan. Het zag zich toen hiertoe genoodzaakt door productieproblemen. In 2010 maakte het bedrijf een doorstart. Naast de productie van zijn eigen driewieler richtte Carver zich sinds dat jaar ook op de levering van zijn Dynamic Vehicle Control-systeem aan derde partijen. Zo is de technologie onder meer te vinden in de vliegende auto PAL-V.
Carver bracht eind 2015 nog een nieuw model op de markt: een elektrische variant van de Carver. De eerste prototypes zijn in 2017 gerealiseerd, waarna de voorverkoop in april 2018 van start is gegaan. De eerste exemplaren van de elektrische Carver zijn in 2019 geleverd.
Nu vraagt Carver dus opnieuw faillissement aan, meldt de Leeuwarder Courant. Het bedrijf zou al langer kampen met een teruglopende verkoop en productie. Daarbij zouden onder meer hoge kosten en problemen in de toeleveringsketen een rol spelen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Carver Europe