maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 juli 2024

Importheffingen op EV’s: Model 3 is duurder en mogelijke uitzondering voor BMW en Volkswagen

De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die de Europese Unie (EU) oplegt aan elektrische voertuigen (EV’s) die in China van de band rollen hiervoor aanleiding zijn. Tegelijkertijd overweegt de Europese Commissie naar verluid een lager importtarief voor EV’s van BMW en Volkswagen die in China van de band rollen.

Tesla verhoogt de prijs van de Model 3; de verschillende varianten van het automodel zijn allen voortaan 1.500 euro duurder. Waar de goedkoopste versie van de Model 3 – de RWD versie – voorheen vanaf 41.990 euro beschikbaar was, moeten kopers nu minimaal 43.490 euro betalen. Dezelfde prijsstijging is ook bij de Long Range AWS en Performance AWD te zien; de modellen zijn voortaan vanaf respectievelijk 51.490 en 58.480 euro beschikbaar.

Niet onverwacht

De autofabrikant had eerder al gewaarschuwd voor de impact van de importheffingen op de verkoopprijs van EV’s. Tesla produceert de Model 3 in het Chinese Shanghai en importeert het model vervolgens naar de EU. Tesla moet daarom een extra importtarief van 20,8% betalen over deze voertuigen. De importtarieven treffen niet de eveneens populaire Model Y; dat model rolt in het Duitse Berlijn van de band.

Naar verwachting volgen ook andere autofabrikanten die in China EV’s produceren. Denk daarbij aan BYD, Volvo, Polestar en MG. Hoewel de importkosten naar verwachting deels voor rekening van autofabrikanten zelf komen, is de verwachting dat zij deze deels doorberekenen aan klanten.

Niet definitief

De importtarieven zijn overigens nog niet definitief; de Europese Commissie spreekt over ‘voorlopige tarieven’. Het onderzoek naar mogelijke illegale staatssteun voor Chinese EV-fabrikanten loopt nog. Pas zodra dit onderzoek is afgerond kondigt de EU definitieve maatregelen aan.

Tot dit tijd lopen de onderhandelingen met de Chinese overheid. De Europese Commissie en Chinese overheid zijn met elkaar in gesprek sinds de importheffingen zijn aangekondigd.

Mogelijk lagere tarieven voor BMW en Volkswagen

Tegelijkertijd meldt Reuters op basis van bronnen dat de Europese Commissie overweegt BMW en Volkswagen lagere importtarieven op te leggen voor EV’s die zij in China produceren. Beide landen zouden onder eerder gepresenteerde plannen een importtarief van 37,6% moeten betalen. De bronnen melden echter dat de Europese Commissie dit mogelijk wil verlagen tot 20,8%. Het tarief zou hiermee dus gelijk zijn aan het importtarief dat het Amerikaanse Tesla moet betalen op uit China geïmporteerde modellen.

Het verschil in het initieel opgelegde importtarief komt doordat diverse modellen van beide merken geen onderdeel uitmaakte van de analyse die de Europese Commissie eerder uitvoerde. Dit betekent in de praktijk dat de modellen automatisch het hoogste importtarief opgelegd krijgen: 37,6%.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Josh via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven