De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die de Europese Unie (EU) oplegt aan elektrische voertuigen (EV’s) die in China van de band rollen hiervoor aanleiding zijn. Tegelijkertijd overweegt de Europese Commissie naar verluid een lager importtarief voor EV’s van BMW en Volkswagen die in China van de band rollen.
Tesla verhoogt de prijs van de Model 3; de verschillende varianten van het automodel zijn allen voortaan 1.500 euro duurder. Waar de goedkoopste versie van de Model 3 – de RWD versie – voorheen vanaf 41.990 euro beschikbaar was, moeten kopers nu minimaal 43.490 euro betalen. Dezelfde prijsstijging is ook bij de Long Range AWS en Performance AWD te zien; de modellen zijn voortaan vanaf respectievelijk 51.490 en 58.480 euro beschikbaar.
De autofabrikant had eerder al gewaarschuwd voor de impact van de importheffingen op de verkoopprijs van EV’s. Tesla produceert de Model 3 in het Chinese Shanghai en importeert het model vervolgens naar de EU. Tesla moet daarom een extra importtarief van 20,8% betalen over deze voertuigen. De importtarieven treffen niet de eveneens populaire Model Y; dat model rolt in het Duitse Berlijn van de band.
Naar verwachting volgen ook andere autofabrikanten die in China EV’s produceren. Denk daarbij aan BYD, Volvo, Polestar en MG. Hoewel de importkosten naar verwachting deels voor rekening van autofabrikanten zelf komen, is de verwachting dat zij deze deels doorberekenen aan klanten.
De importtarieven zijn overigens nog niet definitief; de Europese Commissie spreekt over ‘voorlopige tarieven’. Het onderzoek naar mogelijke illegale staatssteun voor Chinese EV-fabrikanten loopt nog. Pas zodra dit onderzoek is afgerond kondigt de EU definitieve maatregelen aan.
Tot dit tijd lopen de onderhandelingen met de Chinese overheid. De Europese Commissie en Chinese overheid zijn met elkaar in gesprek sinds de importheffingen zijn aangekondigd.
Tegelijkertijd meldt Reuters op basis van bronnen dat de Europese Commissie overweegt BMW en Volkswagen lagere importtarieven op te leggen voor EV’s die zij in China produceren. Beide landen zouden onder eerder gepresenteerde plannen een importtarief van 37,6% moeten betalen. De bronnen melden echter dat de Europese Commissie dit mogelijk wil verlagen tot 20,8%. Het tarief zou hiermee dus gelijk zijn aan het importtarief dat het Amerikaanse Tesla moet betalen op uit China geïmporteerde modellen.
Het verschil in het initieel opgelegde importtarief komt doordat diverse modellen van beide merken geen onderdeel uitmaakte van de analyse die de Europese Commissie eerder uitvoerde. Dit betekent in de praktijk dat de modellen automatisch het hoogste importtarief opgelegd krijgen: 37,6%.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Josh via Pixabay