Steeds meer autofabrikanten lijken de verwachtingen wat betreft de verkoop van hun elektrische voertuigen (EV’s) te matigen. De nieuwste is het Duitse Porsche, dat deze week aankondigt dat zijn transitie naar EV’s meer tijd in beslag neemt dan verwacht.
Waar Porsche eerder nog aankondigde te verwachten dat 80% van alle auto’s die het in 2030 verkocht elektrische zou zijn, komt het bedrijf hier nu op terug. Het meldt aan Reuters dat de transitie naar EV’s meer tijd in beslag neemt dan eerder gedacht. De fabrikant neemt niet volledig afscheid van de doelstelling, maar stelt wel dat deze alleen haalbaar is indien de vraag vanuit klanten en ontwikkelingen in de sector dit toelaten.
Porsche staat daarbij niet alleen; ook diverse andere autofabrikanten stelden de afgelopen tijd hun verwachtingen rondom EV-verkopen naar beneden bij. Ook Ford is teruggekomen op zijn EV-ambities. Het bedrijf kondigde in 2021 het doel aan om in 2030 uitsluitend nog EV’s aan klanten te sluiten. Ford noemt dit nu echter te ambitieus; topman Marin Gjaja meldt aan Autocar de doelstelling los te laten. Als reden noemt Gjaja daarbij enerzijds de vraag naar EV’s, en anderzijds onzekerheid over relevante wetgeving.
Ford biedt in Europa als EV de Mustang Mach-E en Explorer aan, waar onlangs de nieuwe Capri is bijgekomen.
Het Amerikaanse General Motors (GM) verwacht eveneens zijn gestelde EV-ambities niet te gaan halen. Het bedrijf kondigde eerder nog aan in 2025 in de Verenigde Staten 1 miljoen EV’s te willen slijten. In een recente interview met CNBC geeft CEO Mary Barra echter aan dat dit doel niet gehaald gaat worden, aangezien de markt zich onvoldoende ontwikkeld.
“We gaan een miljoen niet halen doordat de markt zich niet ontwikkeld, maar we zullen er komen”, aldus Marra. “We worden daarbij geleid door de klant.” Een woordvoerder van GM voegt daaraan toe dat de EV-plannen van de Amerikaanse autofabrikant voortaan ‘flexibel’ zijn en gebaseerd op vraag.
Mercedes kondigde eerder nog aan in 2030 uitsluitend elektrische voertuigen te willen verkopen. Op dit doel is het Duitse bedrijf begin dit jaar al teruggekomen; het kondigde aan ook tot ver na 2030 verschillende aandrijflijnen aan te bieden.
CEO Ola Källenius meldde vorige maand aan het Duitse Wirtschaftswoche dat het bedrijf 14 miljard euro investeert in de ontwikkeling van personenauto’s. Het geld is bedoeld voor de ontwikkeling van EV’s en digitalisering, maar ook voor de ontwikkeling van hightech verbrandingsmotoren. Het is niet bekend welk deel van het budget op verbrandingsmotoren is gericht.
Op de eerste elektrische Bentley moeten we eveneens langer wachten. Het Britse merk kondigde eerder aan dit model in 2025 te willen presenteren. Topman Adrian Hallmark meldt nu echter aan Automotive News Europe dat we de eerste elektrische Bentley niet voor eind 2026 hoeven te verwachten. Leveringen aan klanten vinden vanaf halverwege 2027 plaats.
Hallmark wijst daarbij onder meer op de sterke vraag naar plug-in hybrids. Denk echter daarbij aan software, waarvan de ontwikkeling langer in beslag nemen. Ook stelt Hallmark dat er binnen Bentley nog zorgen bestaan over het onderliggende platform van de EV die het wil introduceren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / Gerd Altmann