Schiphol kent een primeur: als eerste luchthaven ter wereld test het een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU). Deze zogeheten H2-GPU voorziet toestellen van KLM CityHopper op de grond van stroom, onder meer voor verlichting en stroom in de cockpit.
De luchthaven werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. De test is onderdeel van het samenwerkingsverband TULIPS, dat is geïnitieerd door Schiphol en subsidie krijgt van de Europese Commissie. Binnen TULIPS werken 33 Europese luchtvaartpartijen en kennisinstituten samen aan technologieën en procedures voor het versnellen van de verduurzaming van luchthavenoperaties.
Het maakt al langer gebruik van elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) voor het leveren van stroom aan vliegtuigen aan de gate. Deze e-GPU’s zijn voorzien van een accu. Zodra de accu leeg is moet de e-GPU naar een laadpunt worden gesleept, wat tijd kost. Daarnaast beschikken e-GPU’s niet altijd over voldoende capaciteit, waardoor Schiphol soms moet terugvallen op diesel-GPU’s.
De H2-GPU kan uitkomst bieden. Het apparaat kan terug plekke worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Ook helpen de H2-GPU’s de afhankelijkheid van diesel-GPU’s verder af te bouwen. Schiphol dringt zo de uitstoot van CO2 terug.
Schiphol voert de test uit in samenwerking met diverse partners, waaronder KLM. Het project krijgt Europese subsidie. De H2-GPU die wordt getest is ontwikkeld door de Delftse scale-up Zepp.solutions in samenwerking met de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol.
“Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure bij Schiphol.
“Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk standaard kunnen gebruiken in onze operatie. Ik vind het daarom een eer dat wij als eerste de nieuwe waterstof GPU kunnen testen”, zegt Maarten Koopmans, Managing Director bij KLM Cityhopper.
Binnen TULIPS werken de partijen niet alleen aan de H2-GPU, maar ook aan andere projecten. Denk daarbij aan grootschalige Sustainable Aviation Fuel (SAF)-leveringen, duurzame energieopslag en circulaire materiaaloplossingen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Schiphol