BMW stoot voor het eerst in langere tijd Tesla van de troon als het merk dat in Europa de meeste elektrische voertuigen (EV’s) heeft geleverd. Het Duitse autobedrijf wist in juli meer EV’s te slijten aan Europese klanten dan zijn Amerikaanse concurrent.
Dit blijkt uit gegevens van Jato Dynamics. Onder meer het grote succes van de Tesla Model Y zorgde ervoor dat het Amerikaanse autobedrijf lange tijd koploper was wat betreft het aantal geleverde EV’s in Europa. Hierin is juli echter verandering gekomen; voor het eerst gaat BMW aan de leiding. Het verschil is overigens niet groot. BMW wist in totaal 14,869 EV’s te slijten aan Europese klanten. Tesla volgt op de voet met 14,561 exemplaren.
Als we inzoomen op de verkoopcijfers blijkt dat BMW zijn koppositie te danken heeft aan twee modellen. Het leverde 4,305 exemplaren van de elektrische BMW iX1 en 4,198 exemplaren van de BMW i4. Het meest verkochte EV-model was in juli echter nog altijd de Tesla Model Y, waarvan het Amerikaanse bedrijf er in Europa 9,544 wist te verkopen.
Uit de cijfers blijkt ook dat met name de vraag naar de Volkswagen ID.4 sterk is teruggelopen; VW verkocht 40% minder exemplaren van dit model dan een jaar eerder. Een andere sterke daler is de MG 4, waarvan 33% minder is verkocht. De vraag naar de Skoda Enyaq liep met 27% terug.
De sterkste stijger is de Audi Q4, waarvan 27% meer exemplaren zijn verkocht. De BMW iX1 volgt met 25%, terwijl de vraag naar de BMW i4 met 23% steeg. De relatieve nieuwkomer Volvo EX30 scoort goed en staat met 6,573 verkochte modellen op de tweede positie.
Ook in Nederland is de Volvo EX30 populair, blijkt uit cijfers van BOVAG. In juli zijn 970 nieuwe exemplaren op kenteken gezet, waarmee de elektrische Volvo een marktaandeel van 11,8% in handen heeft. De Tesla Model Y volgt met 829 registraties en een marktaandeel van 10,1%. De Kia Niro staat op de derde positie met 712 op kenteken gezette exemplaren en 8,7% marktaandeel.
Uit de cijfers van BOVAG blijkt dat de vraag naar modellen van Tesla terugloopt. Zo zijn in juni 2024 nog 1,768 Tesla Model Y’s op kenteken gezet, terwijl 1,664 exemplaren van de Model 3 zijn geregistreerd. Samen waren de twee exemplaren toen goed voor een marktaandeel van 29,7%. Tesla liet zijn concurrenten in juni ver achter zich; de Volvo EX30 staat op de derde positie met 1,172 registraties en een marktaandeel van 4,4%.
Als we kijken naar de verkoop per brandstofsoort valt op dat hybride modellen met afstand aan de leiding gaan. Zo zijn in juli 2024 volgens BOVAG 12,648 hybride voertuigen op kenteken gezet, goed voor een marktaandeel van 47,1%. Een maand eerder waren hybride voertuigen nog goed voor 43,4% van alle verkochte auto’s. EV’s volgen in juli met 8,207 registraties en een marktaandeel van 30,6%. Daarmee is het marktaandeel licht gedaald ten opzichte van de 31,2% marktaandeel die EV’s in juni nog hadden.
De vraag naar benzinevoertuigen blijft relatief groot; in juli zijn 5,543 benzinevoertuigen op kenteken gezet, goed voor een marktaandeel van 20,7%. Wel is de vraag iets lager dan in juni, toen 23,6% van de verkochte auto’s op benzine reed. De vraag naar dieselmodellen is met een marktaandeel van 1,2% zeer beperkt en gelijk aan een maand eerder. In absolute getallen gaat het om 331 registraties.
Als we kijken naar Europa is het marktaandeel van EV’s met 14,6% in juli 2023 teruggelopen naar 13,5% in dezelfde maand dit jaar. Jato Dynamics schrijft deze daling toe aan het gebrek aan duidelijkheid rondom incentives op het gebied van EV’s, wat consumenten terughoudend maakt. Ook wijst Jato Dynamics op de relatief beperkte restwaarde van veel EV’s, wat eveneens een rol speelt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Goran Horvat via Pixabay