In het Zwitserse Bern gaat een autonoom voertuig de komende twee jaar pakketjes rondbrengen. Het gaat om een voertuig met Level 4-autonomie, wat wil zeggen dat het voertuig zonder bestuurder de weg op mag.
De proef is onderdeel van een pilotproject van de Zwitserse techstartup LOXO en het eveneens Zwitserse logistieke bedrijf Planzer. De partijen zetten een Volkswagen ID. Buzz Cargo Van in, die kan worden voorzien van twee door KYBURZ op maat gemaakte laadbakken. Het voertuig is door Planzer ‘Mathilde’ genoemd. Het project heet ‘Planzer – Dynamic Micro-Hub w LOXO’.
Het voertuig is voorzien van technologie van LOXO, waarbij het concreet gaat om de LOXO Digital Driver navigatiesoftware. Deze software combineert kunstmatige intelligentie (AI) met een reeks sensoren, wat voertuigen in staat stelt autonoom hun weg te vinden in omgevingen. De software is voertuig-agnostisch en is dan ook op alle voertuigen toepasbaar.
Door LOXO zijn twee voertuigen ontwikkeld die gebruik maken van de technologie. Het gaat om de LOXO Alpha, een voertuig dat specifiek is ontwikkeld voor last-mile toepassingen zonder bestuurder. Het gaat om een compact elektrisch voertuig, dat LOXO presenteert als de eerste generatie LOXO-voertuigen.
Daarnaast ontwikkelde LOXO de LOXO R1, een voertuig gericht op het bezorgen van goederen. Het gaat daarbij om een VW ID. Cargo Van die is voorzien van de technologie van het bedrijf. LOXO presenteert dit als zijn eerste generatie retrofitted bezorgvoertuigen. De LOXO R1 is gericht op bezorgingen op middellange afstanden.
LOXO bundelt nu dus de krachten met het logistieke bedrijf Planzer. De partijen gaan de technologie van LOXO in het Zwitserse Bern op de openbare weg testen. Zij verwijzen daarbij naar de Automated Vehicles Act, die naar verwachting in de lente van 2025 in werking treedt en het mogelijk maakt autonome voertuigen met level 4 autonomie op de openbare weg in te zetten. LOXO en Planzer melden hierin grote kansen voor het bezorgen van goederen en pakketten.
Level 4 autonomie verwijst naar een niveau van automatisering voor voertuigen op basis van een standaard van de Society of Automotive Engineers (SAE). Level 4 automatisering betekent onder meer dat voertuigen volledig zelfstandig kunnen rijden en rijtaken kunnen uitvoeren in specifieke omgevingen, zoals stadsverkeer of op snelwegen. Een menselijke chauffeur hoeft daarbij niet meer te kunnen ingrijpen, iets wat bij lagere niveau’s van automatisering wel het geval is.
Wel zijn er enkele beperkingen bij level 4-autonomie; zo moeten de rijomstandigheden aan specifieke eisen voldoen. Indien aan deze eisen niet wordt voldoen, opereren autonomie voertuigen met level 4-autonomie dan ook niet.
Planzer – Dynamic Micro-Hub w LOXO is bedoeld om te demonstreren hoe geautomatiseerd rijden en het concept van microhubs commercieel verkeer milieuvriendelijker en beter geschikt voor steden kan maken. De term microhubs verwijst daarbij naar kleinschalige stations voor pakketverwerking, die zowel vast als mobiel kunnen zijn.
Het aantal dagelijkse pakketbezorgingen in Bern stijgt snel. Waar in 2019 nog zo’n 20.000 pakketjes dagelijks werden bezorgd, is dit aantal in 2040 naar verwachting opgelopen tot 60.000 stuks. De stad Bern wil met het project ervaring opdoen met autonome bezorgvoertuigen. Het Bernse gemeenteraadslid Reto Nause zegt daarover: “We kunnen enorm profiteren van deze bevindingen en zo in een vroeg stadium de juiste koers voor de toekomst bepalen”, zegt stadspresident Alec von Graffenried.
Het autonome voertuig dat tijdens het project wordt ingezet gaat pakketten vervoeren van een locatie van Planzer bij treinstation Weyermannshaus naar een aantal verwerkingspunten in de stad. Het voertuig legt daarbij een vaste route af. Bij deze verwerkingspunten laadt Planzer de pakketten over in andere elektrische voertuigen, die de pakketten vervolgens afleveren.
Meer informatie over het project is hier beschikbaar.