Tsjechië sluit zich aan bij het Italiaanse protest tegen de dreigende boetes voor Europese autofabrikanten die niet voldoen aan de steeds strenger wordende Europese CO2-doelstellingen. Door de tegenvallende prestaties van de EV-markt dreigen autofabrikanten boetes opgelegd te krijgen, terwijl zij dit geld beter zouden kunnen besteden aan de productie van schonere auto’s.
Auto’s die door autofabrikanten in de Europese Unie (EU) zijn verkocht mogen volgend jaar gemiddeld slechts 94 gram CO2 per kilometer uitstoten. Deze grens ligt op dit moment nog op 118 gram. Fabrikanten die niet aan deze eis voldoen betalen hiervoor een boete van 95 euro per gram CO2 boven de norm per verkochte auto. Het totale boetebedrag kan hierdoor fors oplopen en kan voor een grote autofabrikant miljoenen euro’s bedragen.
Een eerdere analyse door Dataforce waarover Automotive News in augustus berichtte wijst uit dat veel autofabrikanten dit doel niet dreigen te halen. Zo is de gemiddelde uitstoot van verkochte auto’s bij Volkswagen op dit moment zo’n 125 gram, terwijl deze bij Ford 123 gram bedraagt. Ook bij Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g) en Stellantis (113 g) is werk aan de winkel. Slechts twee fabrikanten blijken al aan de norm te voldoen: Geely en Tesla.
De verkoop van elektrische voertuigen (EV) kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte voertuigen. Door tegenvallende prestaties van de EV-markt dreigen veel autofabrikanten het doel echter niet te halen.
Eerder luidde Italië al de noodklok over het onderwerp. De Italiaanse overheid uitte in september al felle kritiek op zowel de Europese boetes voor een te hoge gemiddelde CO2-uitstoot door autofabrikanten, evenals het EU-brede verbod op de verkoop van brandstofauto’s per 2035.
Tsjechië sluit zich nu aan bij deze kritiek. Martin Kupka, de Tsjechische ministerie van Transport, noemt de opgelegde grens op het Tsjechische CNN Prima News onrealistisch. Kupka wijst erop dat de belangstelling voor EV’s in de EU aanzienlijk is gedaald. Hij stelt dat bij het opstellen van de limieten rekening werd gehouden met een stijging van 20% van de EV-verkoop, terwijl deze juist met 8% is gedaald.
Ook waarschuwt Kupka dat de CO2-boetes juist averechts kunnen werken. Fabrikanten zijn hierdoor veel geld kwijt aan boetes, terwijl zij dit geld volgens de minister beter zouden kunnen besteden aan het ontwikkelen van schonere voertuigen als EV’s. En dat is volgens Kupka juist nodig om de EU-doelen in de toekomst wel te halen.
Luca de Meo, topman van Renault en voorzitter van de Europese associatie voor autofabrikanten ACEA, luidde in september eveneens de noodklok. De Meo stelt dat Europese fabrikanten gezamenlijk zo’n 15 miljard euro aan boetes opgelegd dreigen te krijgen. Om deze boetes te ontlopen zouden zij in totaal zo’n 2,5 miljoen auto’s minder moeten betalen. Dit staat gelijk aan ongeveer een kwart van de totale Europese markt voor nieuwe auto’s in 2025.
De Tsjechische premier Petr Fiala en zijn Italiaanse collega Georgia Meloni willen samen een vuist maken tegen de boetes en op een informele bijeenkomst in Hongarije EU-lidstaten oproepen tot gezamenlijke actie tegen de geldende CO2-limieten. Kupka stelt ook dat de Duitse ministerie van Financiën Robert Habeck eveneens voorstander zou zijn van het verlichten van de CO2-eisen. Dit is opvallend, aangezien Habeck juist bekend staat als een groot voorstander van de ontwikkeling van EV’s.
Eurocommissaris voor Klimaatactie Wopke Hoekstra is overigens niet van plan de CO2-doelen voor de autoindustrie te verlagen. Hoekstra stelt tegenover het Europees Parlement dat het noodzakelijk is vast te houden aan de doelen om een voorspelbaar investeringsklimaat voor autofabrikanten te creëren, meldt Reuters.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Gerd Altmann via Pixabay