maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 november 2017

Auto van de toekomst van hout?

Onderzoekers in Japan werken aan een krachtig materiaal dat van houtpulp wordt vervaardigd. Dit houten materiaal moet de stalen onderdelen van auto’s gaan vervangen. In het land van de rijzende zon wordt daarnaast gewerkt aan de ontwikkeling van kunststoffen die bestand zijn tegen hogere temperaturen, zodat ook de metalen delen in de buurt van de motor kunnen worden vervangen. Het zijn enkele innovaties die deel uitmaken van de trend om auto’s lichter te maken.

Er is een forse druk om gewichtsvermindering, met name bij auto’s met een stevig verbruik, zoals SUV’s. Lichtere auto’s verbruiken minder brandstof; 10% gewichtsvermindering leidt ruwweg tot 8% minder brandstofverbruik. Ook de producenten van elektrische auto’s proberen hun uitvoeringen zo licht mogelijk te maken. Hier speelt het vergroten van de actieradius een belangrijke rol. En zo kan het lichtere hout een rol gaan spelen bij de productie van auto’s.

Onderzoekers van de universiteit van Kyoto hebben nu een hout ontwikkeld dat vervaardigd wordt uit pulp, zo sterk is als staal maar dan 80% lichter. Het houtpulp, dat bestaat uit miljoenen cellulose nanovezels, krijgt hiertoe een chemisch behandeling waarbij de nanovezels worden opgelost in kunststof. Door het mengen van de cellulose nanovezels met kunststof ontstaat een sterk, hybride materiaal dat volgens de onderzoekers staal in auto-onderdelen kan vervangen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan autodeuren, -spatborden en -motorkappen. Het materiaal wordt in samenwerking met de Japanse overheid, auto- en andere fabrikanten ontwikkeld.

Daarnaast wordt in Japan ook gewerkt aan speciale kunststoffen voor auto-onderdelen. Zo ontwikkelt het Japan Advanced Institute of Science and Technology kunststoffen van biologische moleculen. Het resultaat is lichter dan staal en bij temperaturen tot 300 graden Celsius worden ingezet. Tot nu toe werden kunststof delen nog niet rondom het motorblok toegepast, omdat ze de hoge temperaturen niet aankonden. Deze nieuwe bio-kunststoffen kunnen dat nu wel. Ook hier is gewichtsvermindering het grote voordeel van het materiaal, dat volgens de onderzoekers binnen vijf jaar mag worden verwacht.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven