maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 16 december 2024

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035. Dat geldt ook voor boetes die autofabrikanten opgelegd krijgen als zij hun emissiereductiedoelstellingen voor 2025 niet halen.

De Europese autosector verkeert momenteel in zwaar weer. Zo kampen fabrikanten met felle concurrentie vanuit onder meer China, terwijl zij tegelijkertijd moeten voldoen aan strenge eisen vanuit de Europese Unie (EU). Zo legt de EU de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 aan banden. Dit dwingt autofabrikanten te investeren in elektrische voertuigen (EV’s), terwijl de vraag hiernaar minder groot is dan verwacht.

CO2-boetes

Daarnaast stelt Europese wetgeving strenge eisen aan de reductie van de CO2-uitstoot door autofabrikanten. Zo mogen auto’s die in de door autofabrikanten in de Europese Unie (EU) verkopen gemiddeld nog maar 94 gram CO2 per kilometer uitstoten, ten opzichte van 118 gram nu. Wie deze norm niet haalt, krijgt een boete opgelegd van 95 euro voor elke gram CO2 die de uitstoot boven de norm per verkochte auto uitkomt. Dit kan leiden tot een aanzienlijk boetebedrag, dat voor grote autofabrikanten in de miljoenen euro’s kan oplopen.

Veel autofabrikanten dreigen deze norm in de praktijk niet te halen, onder meer door de lagere vraag naar EV’s. Fabrikanten verkopen meer auto’s met een verbrandingsmotor dan verwacht, wat zich vertaalt in een hogere gemiddeld uitstoot per verkochte auto.

EU-lidstaten luiden de noodklok

Al langer luidden diverse autofabrikanten en EU-lidstaten de noodklok over deze boetes. Voorbeelden zijn Tsjechië en Italië, die op dit vlak al enige tijd samen optrekken. Zo uitte de Italiaanse overheid in september al felle kritiek op de boetes, evenals het EU-brede verkoopverbod op brandstofauto’s per 2035.

De Tsjechische ministerie van Transport Martin Kupka sloot zich hier in november bij aan. Hij noemde de opgelegde grens van 94 gram CO2 per kilometer aan uitstoot ‘onrealistisch’. Daarbij wees Kupka onder meer op de daling in de vraag naar EV’s in de EU. Waar bij het opstellen van de limiet nog rekening werd gehouden met een stijging van 20% van de EV-verkoop, is deze in de praktijk juist gedaald.

Kupka noemde de boetes ook averechts. Fabrikanten zouden het geld dat zij kwijt zijn aan de boetes beter kunnen gebruiken voor investeringen in schonere voertuigen, waaronder EV’s.

’15 miljard euro aan boetes voor autofabrikanten dreigen’

Vanuit Europese autofabrikanten klinken vergelijkbare geluiden. Zo stelde Luca de Meo, topman van Renault en voorzitter van de Europese associatie voor autofabrikanten ACEA, in september dat Europese autofabrikanten gezamenlijk zo’n 15 miljard euro aan boetes opgelegd dreigen te krijgen. Om dit te voorkomen zouden fabrikanten in totaal zo’n 2,5 miljoen auto’s minder moeten produceren. Dit is gelijk aan ongeveer een kwart van de totale Europese markt voor nieuwe auto’s komend jaar.

Autofabrikanten lijken nu dus steun te krijgen van de EVP, wat de grootste fractie is in het Europees Parlement. Manfred Weber, die aan het hoofd staat van de EVP, erkent daarbij de noodzaak voor de duurzame ambities van de EU en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Weber pleit echter voor het realiseren van deze ambities met een mix van technologieën, waarbij ook ruimte bestaat voor verbrandingsmotoren.

Uitzondering voor bio- en alternatieve brandstoffen

De EVP pleit onder meer voor een uitzondering voor auto’s op biobrandstoffen en alternatieve brandstoffen in de nieuwe regelgeving. Ook wil de EVP inzetten op het ondersteunen van plug-in hybrids.

Het is overigens niet de eerste keer dat de EVP zich kritisch uitlaat over de plannen. Eerder pleitte de partij er al voor om de strengere CO2-limieten uit te stellen tot 2027 of de handhaving van de regels te versoepelen. De Nederlandse Eurocommissaris voor Klimaatactie Wopke Hoekstra, zelf lid van de EVP, verzette zich hier echter tegen.

Meer informatie over het stand van de EVP is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 18-12-2024
(productnews)
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots...
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots verwijdert onkruid, ruimt straatafval op en maakt straten sneeuwvrij. O-Robotics is een startup...
Algemeen / 18-12-2024
Lees meer

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

(productnews)
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op...
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035....
Automotive / 16-12-2024
Lees meer

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 16-12-2024
(productnews)
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is...
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is gedaan door onderzoekers van het ZIEZO-project, geleid door TNO....
Bouw & Constructie / 16-12-2024
Lees meer

PBL: ‘Nederland op koers om streefdoel van 35 TWh aan wind- en zonneparken in 2030 te halen’

(productnews)
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar...
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar verwachting wekken bestaande parken in 2030 zo’n 30 TWh op jaarbasis...
Energie / 16-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven