maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 18 oktober 2017

Nieuwe accu geeft elektrische auto’s in zes minuten 320 km bereik

De ontwikkelingen op het gebied van accu’s voor elektrische voertuigen staan bepaald niet stil. Niet alleen wordt gewerkt aan accu’s met een steeds groter bereik, ook worden accu’s ontwikkeld die in korte tijd kunnen worden opgeladen zodat gebruikers niet langere tijd hoeven stil te staan bij een laadstation.

Twee recente ontwikkelingen komen van Toshiba en Samsung. Een nieuwe accu van Toshiba maakt het mogelijk een voertuig in zes minuten voldoende op te laden om een afstand tot 320 kilometer af te leggen. Een nieuwe modulair accusysteem van Samsung maakt het mogelijk het bereik van een voertuig aan te passen door meer of juist minder modules in een auto te plaatsen. 

Autofabrikanten richten zich in toenemende mate op elektrische voertuigen. Deze voertuigen zijn voorzien van een ingebouwde accu waarin de energie wordt opgeslagen die nodig is om de elektrische motor aan te drijven. Deze accu wordt opgeladen door het voertuig aan een laadpaal te koppelen. Dit proces neemt echter relatief veel tijd in beslag, wat onpraktisch is indien een gebruiker aaneengesloten grote afstanden wil afleggen. Het is mogelijk dit probleem aan te pakken door te kiezen voor een accu die zeer snel kan worden opgeladen, maar deze zijn door hun beperkte capaciteit minder geschikt voor elektrische voertuigen.

In zes minuten volledig opgeladen

Toshiba speelt hierop in met de nieuwste generatie SCiB accu. Deze accu geeft een klein elektrische voertuig met een 32kW motor een bereik van maximaal 320 kilometer, terwijl de accu in zes minuten volledig kan worden opgeladen. Dit is mogelijk dankzij het gebruik van een titanium-niobiumoxide anodemateriaal. Dit materiaal vergroot het bereik dat elektrische voertuigen met vergelijkbare lithium-ion accu’s kunnen afleggen volgens Toshiba met een factor drie. 

Bij het snelladen van een lithium-ion accu – en laden onder koude omstandigheden – kan een fenomeen optreden dat lithium metaalafzetting wordt genoemd. Lithium metaalafzetting is een belangrijke oorzaak van het teruglopen van de capaciteit van lithium-ion accu’s, wat de levensduur van dergelijke accu’s beperkt. Het nieuwe titanium-niobiumoxide anodemateriaal is minder gevoelig voor lithium metaalafzetting, waardoor de capaciteit langer behouden blijft. Testen met een 50Ah prototype van de accu wijzen uit dat deze na 5.000 laad-/ontlaadcycli nog over 90% van zijn initiële capaciteit beschikt. 

De snelheid waarmee de accu oplaadt is overigens onder meer afhankelijk van de temperatuur waarbij dit gebeurd. Onder optimale omstandigheden neemt dit proces zes minuten in beslag. Bij lagere temperaturen kan deze tijd oplopen tot 10 minuten. De accu kan worden opgeladen bij buitentemperaturen tot -10°C. De nieuwe accu is naar verwachting vanaf 2019 leverbaar.

Modulair accusysteem

Ook nieuw is een modulair accusysteem van Samsung, dat een ‘multifunctionele battery pack’ wordt genoemd. Dit systeem is door Samsung gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show. Het accusysteem bestaat uit meerdere accumodules die aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Hierdoor kan de capaciteit van een elektrische voertuig naar wens door de fabrikant worden aangepast. 

Met het systeem wil Samsung autofabrikanten meer vrijheid geven in het ontwerp van hun elektrische voertuigen. Accu’s zijn één van de grootste kostenposten bij elektrische auto’s en bepalen dan ook in belangrijke mate de kostprijs – en daarmee de verkoopprijs – van het voertuig. Het modulaire accusysteem geeft fabrikanten meer vrijheid in het ontwerpen van modellen voor specifieke doelgroepen. Zo zouden fabrikanten het bereik van bepaalde modellen kunnen beperken door minder modules in het voertuig op te nemen, wat het in theorie mogelijk maakt een voertuig tegen een relatief lage verkoopprijs op de markt te brengen. Tegelijkertijd kan het maximale bereik worden vergroot door juist meer accu’s in het voertuig te plaatsen.

Als voorbeeld noemt Samsung een premium auto, waarin 20 accumodules worden gemonteerd. Dit voertuig kan hierdoor worden voorzien van een bereik tussen de 600 en 700 kilometer. Een ander voorbeeld dat het bedrijf noemt is een reguliere sedan waarin 10 tot 12 accumodules worden geïnstalleerd. Deze opstelling geeft een dergelijk voertuig een bereik tot 300 kilometer. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Toshiba
Bron: Samsung
Bron foto: Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven