In Nederland vielen verschillende slachtoffers in de maakindustrie. Denk aan het faillissement van windmolenbouwer EAZ Wind en metaalbedrijf Wil Waelbers Design. Toch biedt deze transitieperiode ook mogelijkheden voor maakbedrijven om succesvol te zijn. Vooral als ze verstandig omgaan met uitdagingen zoals digitalisering, duurzaamheid en ESG-wetgeving. Dankzij technologie kunnen organisaties hun grootste uitdagingen overwinnen.
Fujitsu, expert in digitale transformatie doet vier voorspellingen die in 2025 essentieel zijn voor de maakindustrie.
Als maakbedrijven vandaag duurzame processen implementeren, dan doen ze dat meestal om kosten te besparen op energie en om te voldoen aan wetgeving. In 2025 moeten bedrijven van mindset veranderen en duurzaamheid in hun belangrijkste bedrijfsdoelstellingen opnemen:
· Van tactisch naar strategisch denken. Veel maakbedrijven richten zich bij technologieën zoals AI nog te veel op kortetermijnwinst. Een bedrijf dat computer vision bijvoorbeeld enkel inzet om ingenieurs te vervangen en kosten te besparen, mist voordelen, zoals strategische kwaliteitsverbetering en minder fabricagefouten. Dit levert op lange termijn een betere reputatie en meer marktaandeel op.
· Van focus op technologie naar focus op doelstellingen. Maakbedrijven raken vaak verstrikt in de beloftes van technologieën zoals AI zonder eerst bedrijfsdoelen te definiëren. In plaats van zich af te vragen hoe ze technologie kunnen gebruiken, moeten ze eerst bepalen wat hun doelen zijn, onder andere wat betreft duurzaamheid.
· Van denken in silo’s naar holistische integratie. Maakbedrijven mogen initiatieven op vlak van digitale transformatie niet meer beschouwen als geïsoleerde projecten. Duurzaamheid moet in de hele levenscyclus van een product verweven zitten. Dat kan alleen maar als bedrijven de silo’s tussen departementen afbreken en samenwerking stimuleren.
In 2025 gaan maakbedrijven hoe dan ook voordeel halen uit AI-technologie. Vooral AI-agents bieden veel potentieel om de toeleveringsketen van maakbedrijven te optimaliseren.
Nieuwe wetgevingen zullen een impact hebben op de maakindustrie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) breidt vanaf 1 januari sterk uit. Zo zullen ook grote bedrijven buiten de EU met een omzet van meer dan 150 miljoen euro onder de richtlijn vallen. Op voorwaarde dat ze minstens één dochterbedrijf of branche in de EU hebben. De richtlijn heeft ook gevolgen voor kleine en middelgrote bedrijven, rekening houdend met de beperkte middelen van deze ondernemingen.
De EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSD), vaak de Supply Chain Act genoemd, vereist dat bedrijven in de EU de impact van hun toeleveringsketen op mensenrechten en milieu kennen en controleren. In 2025 wordt ook het EU Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) volledig ingevoerd. Dit beleid voert importtarieven in op basis van CO2-uitstoot van producten.
In navolging van de ESG-wetgeving die Europa implementeert, gaan ook Amerikaanse maakbedrijven hier meer aandacht aan besteden. Bedrijven die in de EU actief zijn, zullen zelf aan de normen moeten voldoen. Ook spelers die alleen in de VS gevestigd zijn, sluiten zich aan bij deze trend. Wellicht zal de EU-wetgeving straks ook een Amerikaanse tegenhanger krijgen, al valt dat natuurlijk af te wachten na de verkiezingsoverwinning van Donald Trump. In elk geval doen organisaties er goed aan om hier proactief mee bezig te zijn. Zo nemen ze een voorsprong op de concurrentie en bovendien biedt het mogelijkheden om milieubewuste klanten aan te trekken, nieuwe markten te betreden en de merkreputatie te verbeteren.
Hoge energiekosten zijn in Europa een belangrijke reden waarom maakbedrijven hun energieverbruik willen optimaliseren. Van het inkopen van materiaal en de logistiek tot de productie in de fabriek en het eindgebruik van een product: bedrijven willen doorheen de hele levenscyclus van een product weten wat de impact is op energieconsumptie en CO2-uitstoot.
Door energieverspilling tegen te gaan, kunnen ze hun operationele kosten verminderen, voldoen aan de doelstellingen met betrekking tot de reductie van de CO2-uitstoot en het imago van het merk op de markt verbeteren. In 2025 zullen maakbedrijven daarom investeren in oplossingen die meer zichtbaarheid bieden in hun energieconsumptiepatronen. Daardoor zullen ze sneller zien waar ze kunnen verbeteren en effectievere strategieën implementeren.
Bron en foto: Fujitsu Benelux
Lees ook: Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI