DroneHub GAE (Groningen Airport Eelde) heeft de handen ineen geslagen met Holthausen Groep voor de ontwikkeling van drones op waterstof. Met deze nieuwe techniek kunnen drones verder vliegen en sneller opladen.
Voor bepaalde typen drones is waterstof-technologie een goede en duurzame oplossing.
Op dit moment kunnen de meeste drones maar twintig minuten vliegen. Dat is leuk voor recreatieve drones, maar voor drones met een specifiek doel, zoals het bezorgen van pakketten, is dit niet lang genoeg. Drones die op waterstof werken, hebben niet met dat probleem te maken. Die kunnen veel langer, tot wel meerdere uren, in de lucht blijven.
DroneHub GAE in Groningen werkt samen met onder meer Holthausen Groep aan de bouw van waterstofdrones, wat volgens beide partijen de toekomst is. De provincie Drenthe steunt het project. Gedeputeerde in de Provinciale Staten van Drenthe Henk Brink zegt in een persbericht op de website: ‘De dronesector barst van de dynamiek. Als we ontwikkelingen in de sector nu stimuleren, zorgt dat in de toekomst voor werkgelegenheid. En denk eens aan de mogelijkheden. Drones op waterstof kun je bijvoorbeeld inzetten bij reddingsoperaties en bij leveringen van noodmedicatie naar de Waddeneilanden. Maar denk ook aan gebruik voor agri-toepassingen, zoals precisielandbouw’.
Eén van de partners van de DroneHub GAE is Holthausen Groep. Zij zijn gespecialiseerd in waterstof en willen de noordelijke economie verder verduurzamen. Ze geloven in een wereld zonder uitstoot. ‘Optrekken met partners als de DroneHub GAE en de provincie Drenthe is hierbij heel belangrijk. Samen kom je verder’, aldus algemeen directeur, Stefan Holthausen, van Holthausen Groep.
Egbert Swierts, directeur van Omni-Drones Academy en partner van de DroneHub GAE, legt uit: ‘Als je een brandstofcel combineert met een accu, houdt de drone het uren vol. Het laden wordt daarnaast ook versneld. Waar het laden voorheen één tot twee uur kostte, tank je de drone nu in slechts drie minuten vol.
Het grote voordeel van brandstofcellen is dat zij de energie produceren die nodig is. Dat is anders dan batterijen, die simpelweg energie opslaan en dit afgeven als daarom gevraagd wordt. Op dit moment is de technologie vooral interessant voor kleine, lichtgewicht drones. Elke brandstofcel vereist doorgaans twee componenten. Enerzijds de ‘body’ van de energieopwekkingsunit en het anderzijds de brandstoftank met in dit geval waterstof. Het vermogen en de hoeveelheid brandstof hangt af van het gewicht van de brandstofcel.
Een ander voordeel van een brandstofcel is dat er geen sprake is van bewegende onderdelen. Daardoor zijn ook geen smeermiddelen nodig en zullen onderdelen minder snel vervangen hoeven worden. Dat scheelt weer in de kosten.
Op dit moment onderzoekt een team van ondernemers samen met Holthausen Groep of het bouwen van een prototype haalbaar is en wat de kosten hiervan zijn. De resultaten van dit onderzoek worden deze maand verwacht. Bij een positief resultaat willen de bedrijven, samen met de provincie, een prototype bouwen. Ook in andere landen, waaronder de VS en China, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van waterstofdrones.
Door: Kelly Bakker
Bron: GAE + Commercial UAV News
Foto: GAE