Er is een groep die al tientallen jaren elektrisch rijdt: mensen met een scootmobiel. Toch stond de innovatie in deze markt de laatste jaren behoorlijk stil. Een aantal Delftse ondernemers brengt daar verandering en lanceerde – naar eigen zeggen – de ‘Tesla onder de scootmobielen’.
De nieuwe scootmobiel heeft de naam Scoozy gekregen en moet de rijervaring van gebruikers een stuk aangenamer en veiliger maken. Er vallen elk jaar namelijk nog altijd bijna 40 doden door ongelukken met scootmobielen. Ook de fun-factor speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van het vervoersmiddel.
Om de vierwieler net zo wendbaar te maken als een driewieler heeft de Scoozy vier sturende wielen. Een lager zwaartepunt verlaagt de kans op omvallen en het intuïtief gasgeven met een joystick moet de kans op botsingen verminderen.
Job van de Kieft, CEO van Scoozy, in een persbericht: “Wij geloven in alles uit het leven halen wat erin zit. Op avontuur gaan en nieuwe dingen ervaren. Je grenzen verleggen en het onbekende tegemoet gaan. Slimme en veilige mobiliteit is daar een voorwaarde voor. Daarom ontwikkelen wij Scoozy. Daarmee zetten we de nieuwe standaard voor de scootmobiel.”
Naast een veiliger ontwerp brengt Scoozy ook meer plezier en comfort met zich mee. Dankzij bijzondere opties zoals 4×4 aandrijving rijden gebruikers probleemloos door het bos of vanaf en op hoge stoepranden. Door middel van slimme actieradius voorspelling weten gebruikers hoeveel kilometer zij nog kunnen rijden. De actieradius voorspelling is samen met andere data op afstand uitleesbaar en vormt een platform met oneindig veel mogelijkheden, zoals tijdelijk gebruik, leasevarianten en B2B float management. ‘Het maakt Scoozy wijd toepasbaar, onder andere in attractieparken en luchthavens’, aldus de makers.
Het moderne karretje bevat ook een boordcomputer. De gegevens die hier vanaf komen, kan het bedrijf in Delft eventueel uitlezen om preventief onderhoud te doen, bijvoorbeeld omdat het systeem meldt dat de accu aan vervanging toe is.
Dat de ondernemers met hun nieuwe vervoersmiddel op de goede weg zijn, blijkt wel uit het feit dat ze eerder deze maand een investering van €550.000 opgehaald hebben bij een groep business angels (privépersonen die vanuit zakelijk oogpunt investeren in een onderneming). Dat betekent dat de scootmobiel de markt op kan. Met het nieuwe groeigeld wordt het team van Scoozy opgeschaald en wordt ingezet op het afronden van een eerste serie van 30 stuks. Een pilotproject leverde al 14 reserveringen op.
Jan-Willem van Gent, CTO van Scoozy: “Wij zijn ontzettend blij dat Scoozy’s ontwerp zo in de smaak valt, zelfs buiten onze beoogde doelgroep. Nu is de uitdaging om de eerste lijn binnen een jaar op te leveren en daarna op te schalen naar serieproductie.”
De investering werd gedaan door zes business angels in totaal. Twee van hen reserveerden ook meteen een Scoozy voor zichzelf of familie. Ook geven meerdere van de investeerders aan mee te willen doen met de tweede ronde. Deze ronde staat gepland in de loop van volgend jaar, begin 2019 is het de bedoeling dat Scoozy volledig in productie gaat.
De vier oprichters van Scoozy hebben een bijzondere achtergrond: ze zijn wereldkampioen zonneracen met Nuna, de zonneracewagen van het Nuon Solar Team uit Delft. Daarmee hebben ze een andere achtergrond dan de concurrerende partijen op het gebied van elektrische scootmobielen, zo zeggen ze. ‘Wij komen uit vanuit elektrisch rijden, niet vanuit de zorg. Dat is naar ons idee een groot voordeel.’
Door: Kelly Bakker
Bron: Scoozy + Sprout
Foto: Jorrit Lousberg