Zowel Smart als Volkswagen kondigden afgelopen week aan op termijn al hun modellen te zullen voorzien van een elektrische motor. Deze twee autofabrikanten zijn zeker niet de eerste die een overstap op elektrisch aankondigde. Autofabrikanten zetten op grote schaal in op elektrische voertuigen, waarmee zij inspelen op het aangekondigde verbod van verschillende landen op de verkoop van auto’s met een benzine- of dieselmotor.
De noodzaak elektrische varianten van modellen aan te bieden wordt voor autofabrikanten steeds groter. Verschillende landen hebben inmiddels aangekondigd de verkoop van auto’s met een benzine- of dieselmotors te gaan verbieden. Zo gaan deze motoren vanaf 2025 in de ban in Noorwegen en verbiedt zowel Frankrijk als Groot-Britannië de verkoop van dergelijke voertuigen vanaf 2040. China heeft daarnaast bekend gemaakt op korte termijn een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s in te voeren, al is hiervoor geen jaartal bekend gemaakt. In India heeft een belangrijke denktank van de Indiase overheid geadviseerd auto’s op fossiele brandstof vanaf 2032 in de ban te doen.
Ook in Nederland wordt al enige tijd gesproken over een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Zo nam de Tweede Kamer in maart 2016 een motie van de PvdA aan waarin minister Kamp van Economische Zaken werd opgeroepen de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren en ernaar te streven dat in Nederland binnen tien jaar uitsluitend emissieloze voertuigen werden verkocht. Deze motie legde minister Kamp uiteindelijk naast zich neer.
Daarnaast meldden De Volkskrant en de NOS in april 2016 dat de milieucommissies van zowel de VVD, CDA, D66, GroenLinks, PvdA als de ChristenUnie een akkoord hebben gesloten over de milieudoelstellingen voor de komende jaren. Hierin zou ondermeer een akkoord zijn bereikt over een verkoopverbod op auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.
Het is dan ook niet verrassend dat een groot aantal autofabrikanten inmiddels hebben aangekondigd een groot aantal van of zelfs al hun automodellen de komende jaren ook met een elektrische motor te gaan leveren. Een kleine greep uit de plannen die verschillende autofabrikanten inmiddels hebben aangekondigd.
Volkswagen heeft aangekondigd vanaf 2030 al zijn modellen ook als elektrische auto op de markt te willen brengen. Het bedrijf trekt 20 miljard euro uit om dit mogelijk te maken.
Smart neemt in 2020 afscheid van de verbrandingsmotor. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten brengt de autofabrikant vanaf dit jaar alleen nog elektrische varianten van de Smart op de markt.
Ieder model van Volvo is vanaf 2019 voorzien van een elektrische motor. In sommige gevallen gaat het hierbij om volledig elektrische auto’s, terwijl het in andere gevallen om hybride voertuigen gaat.
Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles, maakte in juli 2017 bekend dat de helft van alle modellen van Fiat in 2019 als elektrisch voertuig op de markt moet verschijnen. Maserati, eveneens onderdeel van FCA, moet vanaf hetzelfde jaar al haar modellen met een elektrische motor gaan leveren. Marchionne waarschuwt wel voor de relatief hoge productiekosten van elektrische voertuigen, die volgens de CEO een prijsverhoging van nieuwe auto’s zullen veroorzaken. Marchionne verwacht dat dit de vraag naar auto’s onder druk zal zetten.
Aston Martin heeft een tweetal elektrische voertuigen aangekondigd: de Rapid-E op basis van de Aston Martin Rapide en een SUV: de DBX. Beide voertuigen moeten in 2019 op de markt verschijnen. Daarnaast wil Aston Martin zijn overige modellen vanaf 2025 met een hybride motor kunnen leveren.
BMW is van plan 25 automodellen met een elektromotor op de markt brengen voor het jaar 2025. 12 van deze modellen zullen volledig elektrisch zijn. Details over de plannen van de autofabrikant zijn vooralsnog niet bekend.
Jaguar Land Rover heeft in september bekend gemaakt dat alle modellen van zowel Jaguar als Land Rover vanaf 2020 deels of volledig elektrisch aangedreven zullen zijn. Jaguar heeft voor 2018 zijn eerste elektrische voertuig op de planning staan: de elektrische i-Pace.
Subaru heeft laten weten eveneens in te zetten op elektrische voertuigen. Het bedrijf wil zijn bestaande automodellen gaan voorzien van een elektrische motor. Vanaf 2021 moeten volledig elektrische modellen van Subaru verkrijgbaar zijn, terwijl het bedrijf in 2018 zijn eerste hybride model wil gaan leveren.
PSA, het moederbedrijf van Citroën, DS en Peugeot, heeft in mei 2016 al bekend gemaakt tussen 2019 en 2021 twaalf modellen op de markt te brengen met een elektrische of hybride aandrijflijn. Het gaat hierbij om vier volledig elektrische modellen en zeven plug-in hybrides die verspreid over de merken Citroën, DS en Peugeot te koop zullen zijn.
Renault, Nissan en Mitsubishi willen tot 2022 tenminste twaalf volledig elektrische modellen op de markt brengen. Dit heeft Carlos Ghosn, CEO van de Renault-Nissan alliantie die in oktober 2016 Mitsubishi heeft ingelijfd, in september bekend gemaakt. De alliantie streeft ernaar dat in 2022 zo’n 30% van al haar verkochte voertuigen eeen elektrische auto is.
Ondanks dat een relatief klein aantal landen heeft aangekondigd de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen definitief te gaan verbieden, spelen autofabrikanten massaal in op deze trend. Een groot aantal autofabrikanten zet in op elektrische voertuigen, die over het algemeen in de periode 2019 tot en met 2025 beschikbaar zullen worden. Ondanks dat het afwachten blijft wanneer Nederland de verkoop van benzine- en dieselauto’s in de ban zal doen, kunnen we verwachten dat een massale overstap op elektrisch rijden niet lang meer op zich zal wachten.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Reuters
Bron: De Volkskrant
Bron: NOS