maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 15 september 2017

Elektrische vrachtwagens in het zware segment: een overzicht

Tesla werkt aan een elektrische vrachtwagen, iets wat de afgelopen tijd wereldwijd uitgebreid is besproken in de media. Elektrische vrachtwagens in het zware segment (boven de 16 ton) zijn echter niet nieuw. Niet alleen zijn allerlei bedrijven bezig met de ontwikkeling van dergelijke voertuigen, ook worden (omgebouwde) elektrische vrachtwagens in dit segment al jaren geleverd door het Nederlandse EMOSS Mobile Systems. Wat zijn voorbeelden van elektrische vrachtwagens die momenteel worden ontwikkeld of al leverbaar zijn? En wat maakt de veelbesproken vrachtwagen van Tesla speciaal? 

Al langer werken verschillende bedrijven aan elektrische vrachtwagens in het zware segment (boven de 16 ton). Zo kondigde Daimler in 2016 de Mercedes-Benz Urban eTruck aan, een volledig elektrische vrachtwagen met een maximaal gewicht van 26 ton en een actieradius tot 200 kilometer. De Amerikaanse fabrikant van ondermeer dieselmotoren Cummins onthulde daarnaast in augustus een elektrische vrachtwagen. Het gaat om een 140kW trekker met een maximaal gewicht van 34 ton en standaard een actieradius van zo’n 160 kilometer. Het is mogelijk de aandrijflijn te voorzien van extra accu’s, waarmee de actieradius kan worden vergroot tot 480 kilometer. Het gaat om een conceptvoertuig, dat niet door Cummins verkocht zal worden. Het bedrijf wil de aandrijflijn gaan leveren aan bus- en vrachtwagenfabrikanten. 

MAN eTruck, VDL en Boonstra Transport

Ook MAN zet in op elektrische vrachtwagens. Het bedrijf presenteerde in februari met de MAN eTruck een volledig elektrisch prototype van een vrachtwagen, die door MAN in samenwerking met de Duitse Council for Sustainable Logistics is ontwikkeld. Het bedrijf wil zich gaan richten op de ontwikkeling van trucks in het segment tussen 12 en 26 ton. Busfabrikant VDL kondigde in 2016 daarnaast aan in te zetten op elektrische vrachtwagens. Het bedrijf gaat op basis van chassis en cabines van DAF elektrische vrachtwagens produceren met een totaalgewicht van maximaal 37 ton. De actieradius van deze voertuigen zal ongeveer 100 kilometer bedragen. 

Het Nederlandse Boonstra Transport nam overigens in mei de eerste 44 tons elektrische vrachtwagen ter wereld in gebruik. Dit voertuig is gebouwd door Framo en heeft een actieradius van 130 kilometer. Wierda Hybrid Technologies is betrokken geweest bij het op de weg brengen van dit voertuig en neemt het onderhoud van de elektrische vrachtwagen voor rekening. EMOSS Mobile Systems bouwt daarnaast in ons land al jarenlang ‘standaard’ vrachtwagens om tot elektrische vrachtwagens. Zo levert het bedrijf in het zware segment momenteel de EMS 16 serie en de EMS 18 serie, die beide zijn gebaseerd op vrachtwagens van MAN. De EMS 16 serie heeft een maximaal gewicht van 16 ton, een 200 tot 250 kW motor en een bereik van 125 tot 210 kilometer. De EMS 18 serie beschikt over een 250 kW motor, heeft een maximaal gewicht van 18 ton en een bereik van 100 tot 250 kilometer.

Tesla

Daarnaast is dus ook Tesla bezig met het ontwikkelen van een elektrische vrachtwagen. Elon Musk, CEO van Tesla, toonde op de TED Conferentie in het Canadese Vancouver in april voor het eerst een afbeelding van deze vrachtwagen, die naar verwachting deze maand officieel wordt aangekondigd. Officiële informatie over de vrachtwagen ontbreekt helaas nog. Scott Perry, Vice President Supply Management en Global Fuel Products voor het Amerikaanse Ryder Systems, zegt echter tegen persbureau Reuters dat deze vrachtwagen een bereik krijgt van 200 tot 300 mijl, omgerekend zo’n 320 tot 480 kilometer. Perry zegt zich te baseren op een bespreking met medewerkers van Tesla eerder dit jaar, waarbij gesproken is over de technologie in het voertuig. Tesla wil dit gerucht overigens niet bevestigd. 

Opvallend aan de elektrische vrachtwagen van Tesla is het gerucht dat dit voertuig autonoom zal kunnen rijden. Daarnaast lekte onlangs correspondentie tussen Tesla en de Department of Motor Vehicles (DMV) in de Amerikaanse staten Nevada en Californië uit. Reuters heeft de correspondentie ingezien en meldt op basis hiervan dat de vrachtwagen van Tesla niet alleen elektrisch wordt, maar ook autonoom moet kunnen rijden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘truck platooning’, een technologie waarbij voertuigen met elkaar communiceren terwijl zij op veilige korte afstand van elkaar rijden. De voertuigen houden hierbij automatisch de juiste afstand aan en rijden synchroon met de voorste vrachtwagen. Tesla heeft de DMV in beide Amerikaanse staten om toestemming gevraagd testen uit te voeren met autonome vrachtwagens, zonder dat hierbij een mens in de cabine aanwezig is. 

Einride

Naast Tesla is overigens ook de Zweedse startup Einride bezig met een elektrische én autonome vrachtwagen. Dit voertuig heet de T-Pod en heeft een maximaal gewicht van 20 ton. De T-Pod moet niet alleen autonoom kunnen rijden, maar ook op afstand door een chauffeur kunnen worden bestuurd. Het is niet bekend wanneer Einride verwacht de T-Pod op de markt te brengen. Het bedrijf heeft in juli in Zweden een prototype van het voertuig gepresenteerd. 

We kunnen dus concluderen dat elektrische vrachtwagens niet nieuw zijn. Wel nieuw zijn elektrische vrachtwagens die voorzien zijn van autonome technologie. Met deze combinatie zijn vooralsnog alleen Tesla en het Zweedse Einride bezig. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Bron: MAN
Bron: Daimler
Bron: Cummins
Bron: VDL
Bron: Boonstra Transport
Bron: EMOSS Mobile Systems
Bron: Reuters
Bron: Einride

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven