maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 30 augustus 2017

Eenvoudig contract? Pas op voor claims!

Het verschil tussen een prettig contact en een leveringscontract.

Het eerste contact met uw Duitse klant heeft dikwijls een technische achtergrond. U bent in staat de gevraagde specs te realiseren. De levertijd valt ook binnen de marge voor nieuwe toeleveranciers. En niet onbelangrijk: u hebt een interessant staffelsysteem om ook concurrerend te zijn op de Duitse markt. Maar wat hebben we vergeten?

Inderdaad: de juridische voorwaarden, deels geformuleerd in de leverings- en betalingsvoorwaarden (= AGB’s – Allgemeine Geschäftsbedingungen). En dan niet uitsluitend het vermelden van de geldende Incoterms. Denk ook aan uitgewerkte artikelen voor bijvoorbeeld een verlengd eigendomsvoorbehoud. En zorg ook voor een strakke afbakening van uw scope: wat valt er buiten dit contract? 

Want bij Duitse klanten is er later ‘niets meer te regelen’. U komt dan al snel in een patstelling, dikwijls opgevolgd door een juridische confrontatie. En als juristen gaan onderhandelen, dan gaat het primair om dossiervorming. De Duitse jurist let sterk op:

  • Hoe staat de transactie exact omschreven in termen van aanbieding (offerte) en aanvaarding (opdrachtbevestiging)? 
  • Welke schade en gevolgschade zijn er ontstaan aan klantzijde? 
  • En niet te vergeten: hoe kunnen we de betaling opschorten?

Samenvattend: geef absoluut prioriteit aan een gedetailleerde contractvorming in Duitsland.
 
PS – In de meest extreme situatie krijgt u een mondelinge toezegging om te mogen leveren. Een dergelijke overeenkomst kunt u beter afwijzen (doe het dan wel schriftelijk), want ……..de kans is groot om elkaar te ontmoeten bij de rechtbank. 
 

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-12-2024
(productnews)
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de...
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de groeistrategie van het concern om de farmaceutische en huishoudelijke markten te ondersteunen. Dit project...
Algemeen / 30-12-2024
Lees meer

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 30-12-2024
(productnews)
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee...
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee benen is ontwikkeld door Pudu X-Lab en is een doorontwikkeling van...
High tech / 30-12-2024
Lees meer

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven