Airbus gaat een deel van haar vliegtuigen vanaf 2019 voorzien van een 'uitwerpbare' vluchtdatarecorder. Deze recorder, ontwikkelt in samenwerking met L3 Technologies, is vooral bedoeld voor vliegtuigen die lange vluchten maken.
De ontwikkeling van de nieuwe vluchtrecorders is een reactie op in het verleden verdwenen vluchten zoals de MH370 in 2014. De zogenoemde Automatic Deployable Flight Recorder (ADFR) maakt zichzelf los van het vliegtuig in het geval van een explosie of neerstorting in het water.
De ADFR is vooral bedoeld voor vliegtuigen die lange vluchten boven afgelegen gebieden of oceanen maken, zoals de Airbus A321LR, A330, A350 XWB en A380. De vluchtrecorder is zo ontworpen dat hij blijft drijven en wordt voorzien van een Emergency Locator Transmitter (ELT). Daarmee kunnen reddingsteams de recorder snel lokaliseren en de vluchtgegevens herstellen en bestuderen.
Daarnaast gaat L3 Technologies, een Amerikaanse beursgenoteerde producent van communicatie- en elektronische systemen voor onder meer de luchtvaart en het leger, aan de slag met een nieuwe Cockpit Voice and Data Recorder (CVDR). Die is juist bedoeld voor vliegtuigen die kortere routes vliegen. Deze ‘zwarte doos’ wordt lichter en compacter dan de huidige generatie van cockpit voice recorders en vluchtdatarecorders en voorzien van innovatieve eigenschappen, waaronder veelzijdige interfaces. Elke A320 krijgt twee van deze recorders. De unit zal de basis zijn van een nieuwe generatie gecombineerde vluchtrecorders van L3 die voldoen aan de eisen van onder meer de European Aviation Safety Agency (EASA). Er kan tot maar liefst 25 uur worden opgenomen.
“We zijn blij dat we de rol van L3 op de voorgrond van luchtvaarttechnologie kunnen uitbreiden met het ontwikkelen van deze recorders”, zegt Michael T. Strianese, ceo van L3. “Commerciële luchtvaart is een belangrijke markt voor L3 en onze expertise stelt ons in staat om te reageren op veranderende consumentenbehoeftes.
We zijn dan ook extreem trots om partner te zijn van Airbus voor deze nieuwe technologie-innovatie, dat snel herstel van vluchtopnames mogelijk maakt en bijdraagt aan meer veiligheid in luchtverkeer. Dit systeem is een voorbeeld van de technologie die L3 een van de leidende leveranciers van vluchtrecorders aan vliegmaatschappijen en OEM’s maakt.”
De nieuwe opname-systemen zullen in 2019 beschikbaar zijn, in eerste instantie alleen op de A350. Later volgen andere vliegtuigen.
Door: Kelly Bakker
Bron: Airbus