maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Britse overheid investeert 800 miljoen Britse pond in autonome en elektrische voertuigen

De Britse overheid wil meer dan 800 miljoen Britse pond, omgerekend ruim 900 miljoen euro, investeren in technologie voor autonome en uitstoot-vrije voertuigen. De investering is onderdeel van bredere plannen van de Britse overheid om de Britse economie te versterken met het oog op de aanstormende Brexit. 

Dit meldt Bloomberg. Koningin Elizabeth II heeft in haar troonrede op 21 juni aangekondigd dat de investering bedoeld zijn om Groot-Brittannië een leidende positie te geven op het gebied van elektrische en autonome voertuigen. De Britse overheid schat dat deze technologie in 2035 een bijdrage van 28 miljard Britse pond, omgerekend zo’n 31,7 miljard euro, kan leveren aan de Britse economie. 

De Britse overheid kondigt verschillende plannen om dit te realiseren. Zo wil de Britse overheid:

  • Autoverzekeringen geschikt maken voor geautomatiseerde voertuigen
  • Als doelstelling stellen dat nagenoeg ieder voertuig en bestelbus in 2050 uitstoot-vrij moet zijn
  • servicestations en grote tankstations langs wegen verplichten oplaadpunten voor elektrische voertuigen te installeren
  • een reeks algemene standaarden voor oplaadpunten in het leven roepen zodat deze voor alle voertuigen geschikt zijn
  • 200 miljoen pond investeren in onderzoek naar en het testen van infrastructuur voor autonome voertuigen en gespreid nog eens 600 miljoen pond investeren gedurende de zitting van het Britse parlement om voertuigen met een zeer lage uitstoot te ondersteunen. 
     

Nederlandse Experimenteerwet

Groot-Brittannië is zeker niet het enige land dat investeert om zijn positie op het gebied van autonoom rijden te versterken. Ook Nederland zet hier al enige tijd op in. Zo heeft het kabinet in februari ingestemd met de ‘Experimenteerwet’ van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Deze wet moet het voor fabrikanten eenvoudiger maken een vergunning aan te vragen om autonome voertuigen op de openbare weg te testen. Overigens is het al langer mogelijk om in Nederland testen uit te voeren met autonome voertuigen. Deze mogelijkheid bestaat sinds 2015, al moest hierbij wel ten allen tijde een chauffeur in het autonome voertuig aanwezig zijn. 

Minister Schultz zei bij de introductie van de Experimenteerwet: “Hiermee zetten we in Nederland weer een mooie stap naar de introductie van zelfrijdende voertuigen. We hebben hier de ideale combinatie van een goede, slimme infrastructuur, slimme onderzoekers en een innovatief hightechbedrijfsleven. Samen kunnen we de kansen pakken om mobiliteitsoplossingen voor de toekomst werkelijkheid te maken.”

Declaration of Amsterdam

Nederland heeft daarnaast in 2016 samen met Duitsland, Zweden, Spanje, Oostenrijk en 21 andere EU-landen de Declaration of Amsterdam ondertekend. In dit document is vastgelegd dat de betrokken landen nauw gaan samenwerken om een snelle introductie van zelfrijdende voertuigen te faciliteren. De landen willen onder andere in stedelijke gebieden en dunbevolkte gebieden gaan samenwerken aan proeven met zelfrijdende busjes en valet parking. Daarnaast worden proeven uitgevoerd met truckplatooning en autonome voertuigen die via dataverbindingen met elkaar communiceren. Ook werken de landen aan een wederzijdse erkenning van ontheffingen voor testen op de openbare weg, waardoor fabrikanten autonome voertuigen eenvoudiger in meerdere landen kunnen testen. 

Daarnaast is deze maand het Researchlab Automated Driving Delft op de campus van de TU Delft geopend. Op dit terrein kunnen onderzoekers autonome voertuigen testen. Op termijn moeten er ook in Den Haag, Rotterdam en Leiden testlocaties worden geopend. 

Bron: Bloomberg

Bron: Rijksoverheid (Experimenteerwet / Declaration of Amsterdam)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven