maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Continental wordt een ontwikkelpartner en systeemintegrator

Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking. 

Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking. 

Het project van BMW Group, Intel en Mobileye werd in juli 2016 aangekondigd. Deze samenwerking moet leiden tot de eerste volledig autonome BMW voertuigen, die in 2021 op de markt moeten verschijnen. De partijen willen echter ook schaalbare oplossingen op het gebied van autonoom rijden gaan leveren aan de volledige automotive industrie. Als systeemintegrator gaat Continental een belangrijke rol spelen bij het industrialiseren van dit platform voor andere autofabrikanten en het sneller op de markt brengen van de gezamenlijke oplossingen. 

Rol van Continental

Autonoom rijden is voor Continental niet nieuw. Het bedrijf voert sinds 2014 in Japan op de openbare weg testen uit met autonome voertuigen. Voor het project van BMW Group, Intel en Mobileye levert Continental ondermeer product- en systeemkennis. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van nieuwe functies en het integreren van geautomatiseerde systemen, waaronder systemen die bestuurders monitoren en bewegingsaansturing. Daarnaast gaat Continental zich richten op het simuleren en valideren van functies. Continental en BMW Group hebben eerder samengewerkt aan verschillende gezamenlijke ontwikkel- en serieprojecten. 

“Iedere nieuwe Tier One partner brengt ons dichter bij ons doel: wij willen veilig autonoom rijden tegen 2021 in massaproductie nemen en actief deze technologie vormgeven”, legt Klaus Fröhlicht, bestuurslid van BMW, uit. “Met ons niet-exclusieve aanpak rond deze technologie van de toekomst zullen we een veilige, snelle en kostenefficiënte oplossing leveren die aantrekkelijk is voor andere fabrikanten.”

Oplossing niet opnieuw ontwikkelingen

“Dergelijke partnerships hebben een groot voordeel als het gaat om de complexiteit van de technologie en ontwikkelingen: we hoeven oplossingen die al zijn gebouwd door onze partners niet opnieuw te ontwikkelen. We kunnen immers hun kennis inzetten en voortbouwen op voorbeeld die eerder op de weg zijn getest, en deze aanpassen aan de meest diverse behoeften van klanten. Samen met de betrokken partners kunnen we efficiënter werken aan research & development taken met als doel de volgende generatie technologieën voor geautomatiseerd rijden te ontwikkelen. Daarnaast levert deze samenwerking oplossingen op die kosteneffectiever zijn voor onze klanten en betaalbaar zijn voor eindgebruikers”, aldus Karl Haupt, hoofd van Continental’s Advanced Drive Assistance Systems business unit. 

De componenten en systemen waar binnen het project aan wordt gewerkt worden ontwikkeld en geproduceerd op locaties verspreid over de wereld. Het gaat hierbij onder andere om de Verenigde Staten, Japan, China, India en Europa. Continental noemt het van belang ontwikkelvoertuigen te testen op openbare wegen in alle regio’s wereldwijd om zeker te stellen dat autofabrikanten de technologie stapsgewijs kunnen omarmen. Ook benadrukt het bedrijf dat de technologie kan worden aangepast om te voldoen aan lokale vereisten, zoals regelgeving.

Delphi

Naast Continental is ook Delphi betrokken bij het project. Dit bedrijf richt zich volledig op autonoom rijden en heeft zijn hoofdkantoor in het Britse Gillingham. Delphi richt zich als systeemintegrator op het integreren van de oplossing van BMW Group, Intel en Mobileye in voertuigarchitecturen van OEM’s. Daarnaast levert het bedrijf software- en hardwarecomponenten, waaronder sensoren.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Bron: Continental

Bron: BMW Group

Bron: Delphi

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven