maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Continental wordt een ontwikkelpartner en systeemintegrator

Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking. 

Continental sluit zich aan bij een samenwerking tussen BMW Group, Intel en Mobileye rond autonoom rijden. Het technologiebedrijf wordt als ontwikkelpartner en systeemintegrator betrokken bij de samenwerking. 

Het project van BMW Group, Intel en Mobileye werd in juli 2016 aangekondigd. Deze samenwerking moet leiden tot de eerste volledig autonome BMW voertuigen, die in 2021 op de markt moeten verschijnen. De partijen willen echter ook schaalbare oplossingen op het gebied van autonoom rijden gaan leveren aan de volledige automotive industrie. Als systeemintegrator gaat Continental een belangrijke rol spelen bij het industrialiseren van dit platform voor andere autofabrikanten en het sneller op de markt brengen van de gezamenlijke oplossingen. 

Rol van Continental

Autonoom rijden is voor Continental niet nieuw. Het bedrijf voert sinds 2014 in Japan op de openbare weg testen uit met autonome voertuigen. Voor het project van BMW Group, Intel en Mobileye levert Continental ondermeer product- en systeemkennis. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van nieuwe functies en het integreren van geautomatiseerde systemen, waaronder systemen die bestuurders monitoren en bewegingsaansturing. Daarnaast gaat Continental zich richten op het simuleren en valideren van functies. Continental en BMW Group hebben eerder samengewerkt aan verschillende gezamenlijke ontwikkel- en serieprojecten. 

“Iedere nieuwe Tier One partner brengt ons dichter bij ons doel: wij willen veilig autonoom rijden tegen 2021 in massaproductie nemen en actief deze technologie vormgeven”, legt Klaus Fröhlicht, bestuurslid van BMW, uit. “Met ons niet-exclusieve aanpak rond deze technologie van de toekomst zullen we een veilige, snelle en kostenefficiënte oplossing leveren die aantrekkelijk is voor andere fabrikanten.”

Oplossing niet opnieuw ontwikkelingen

“Dergelijke partnerships hebben een groot voordeel als het gaat om de complexiteit van de technologie en ontwikkelingen: we hoeven oplossingen die al zijn gebouwd door onze partners niet opnieuw te ontwikkelen. We kunnen immers hun kennis inzetten en voortbouwen op voorbeeld die eerder op de weg zijn getest, en deze aanpassen aan de meest diverse behoeften van klanten. Samen met de betrokken partners kunnen we efficiënter werken aan research & development taken met als doel de volgende generatie technologieën voor geautomatiseerd rijden te ontwikkelen. Daarnaast levert deze samenwerking oplossingen op die kosteneffectiever zijn voor onze klanten en betaalbaar zijn voor eindgebruikers”, aldus Karl Haupt, hoofd van Continental’s Advanced Drive Assistance Systems business unit. 

De componenten en systemen waar binnen het project aan wordt gewerkt worden ontwikkeld en geproduceerd op locaties verspreid over de wereld. Het gaat hierbij onder andere om de Verenigde Staten, Japan, China, India en Europa. Continental noemt het van belang ontwikkelvoertuigen te testen op openbare wegen in alle regio’s wereldwijd om zeker te stellen dat autofabrikanten de technologie stapsgewijs kunnen omarmen. Ook benadrukt het bedrijf dat de technologie kan worden aangepast om te voldoen aan lokale vereisten, zoals regelgeving.

Delphi

Naast Continental is ook Delphi betrokken bij het project. Dit bedrijf richt zich volledig op autonoom rijden en heeft zijn hoofdkantoor in het Britse Gillingham. Delphi richt zich als systeemintegrator op het integreren van de oplossing van BMW Group, Intel en Mobileye in voertuigarchitecturen van OEM’s. Daarnaast levert het bedrijf software- en hardwarecomponenten, waaronder sensoren.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Bron: Continental

Bron: BMW Group

Bron: Delphi

Deel dit artikel

Meer nieuws

Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG verlengen samenwerking voor TechniShow tot en met 2030

(productnews)
Met veel trots kondigen Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG aan dat zij hun succesvolle samenwerking rondom TechniShow...
Met veel trots kondigen Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG aan dat zij hun succesvolle samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities. TechniShow, de grootste en meest toonaangevende vakbeurs voor...
Beursnieuws / 03-09-2024
Lees meer

Denen stellen plannen voor energie-eiland in Noordzee met zeker drie jaar uit

(productnews)
Deense plannen voor het realiseren van een energie-eiland in de Noordzee zijn met minimaal drie jaar uitgesteld. Het eiland...
Deense plannen voor het realiseren van een energie-eiland in de Noordzee zijn met minimaal drie jaar uitgesteld. Het eiland komt er op zijn vroegst pas in 2036, maakt de Deense...
Energie / 03-09-2024
Lees meer

TenneT en batterijgigant GIGA Storage sluiten eerste tijdsduurgebonden contract

(productnews)
GIGA Storage en netbeheerder TenneT hebben de allereerste tijdsduurgebonden aansluit- en transportovereenkomst afgesloten....
GIGA Storage en netbeheerder TenneT hebben de allereerste tijdsduurgebonden aansluit- en transportovereenkomst afgesloten. Een mijlpaal die een belangrijke stap voorwaarts markeert in efficiënter gebruik van het bestaande elektriciteitsnet. Deze...
Algemeen / 02-09-2024
Lees meer

Amerikaans bedrijf plaatst kroon bij patiënt met behulp van robot

Amerikaans bedrijf plaatst kroon bij patiënt met behulp van robot

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 02-09-2024
(productnews)
Voor het eerst is met behulp van een robot geheel geautomatiseerd een tandheelkundige procedure uitgevoerd op een mens....
Voor het eerst is met behulp van een robot geheel geautomatiseerd een tandheelkundige procedure uitgevoerd op een mens. Daarbij is gebruik gemaakt van een robotsysteem dat bestaat uit een combinatie...
Medisch & Zorg / 02-09-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven