De Finse bedrijven Eidesvik Offshore en Wärtsilä hebben een overeenkomst getekend voor het installeren van een hybride stuwkrachtsysteem op batterijen op haar Eidesvik offshore bevoorradingsschip Viking Princess. Daarmee wordt dit het eerste offshore vaartuig waarbij generatoren worden vervangen door batterijen.
Er zijn al andere offshore schepen die voorzien van batterijen, maar daarbij vervangen die niet de generatoren aan boord, ze versterken enkel de werking ervan. Volgens Wärtsilä verbetert het energie-opslagsysteem de efficiëntie van de motor, genereert het brandstofbesparing en reduceert het de uitstoot van broeikasgassen.
Viking Princess verzorgt leveringen aan booreilanden in de Noordzee en de Barentszee. Het vijf jaar oude schip werkt op vier LNG-motoren van Wärtsilä. Afhankelijk van de taak van het vaartuig en weersomstandigheden varieert de motorbelasting tussen de 90 per cent en 20 per cent.
Het nieuwe systeem vervangt een van de vier generatoren aan boord en zal zorgen voor een energiebalans om de piekenin de vraag te waarborgen, wat resulteert in een stabiele motorbelasting. “In essentie”, stelt Wärtsilä, “is de technologie gelijk aan die in hybride auto’s – het voorkomt dat de motorbelasting zakt en herstuurt surplus energie om een batterij op te laden, die kan invallen op het moment dat het nodig is.”
Doordat het operatieprofiel van leveringsschepen sterk varieert, is er een grote potentie voor brandstofbesparing door middel van verbeterde motorefficiëntie. In de dynamische positie, als de batterij gebruikt wordt als een elektriciteitsbeperker en de motor op de meest efficiënte lading loopt, is het besparingspotentieel 30%. Daardoor kan de Viking Princess de uitstoot van CO2 met 13 tot 18% per doen afnemen, afhankelijk van de omstandigheden van de taak.
“Eidesvik en Wärtsilä hebben een lange en vruchtbare samenwerking sinds 2003, toen ‘Viking Energy’, destijds ’s werelds eerste LNG-gedreven bevoorradingsschip, werd gelanceerd. De samenwerking heeft zich ontwikkeld door de verdere installatie van batterijen ter ondersteuning van de generatoren op de Viking Lady in 2015. Nu zal Viking Princess het eerste offshore bevoorradingsschip worden waarbij een van de generatoren volledig vervangen zal worden door batterijen. “
Enova SF, een Noors staatsbedrijf dat beheerd wordt door het ministerie van Petroleum en Energie (MPE) heeft het project ondersteund met 6,5 miljoen Noorse kronen. Daarmee wil het de duurzame energieproductie in de maritieme sector versnellen. Wärtsilä zal het nieuwe hybride systeem installeren in september van dit jaar. “Het hybdride energiesysteem is een vooruitziende oplossing die niet alleen de brandstofconsumptie en –uitstoot vermindert, maar ook bijdraagt aan veiligere en efficiëntere operaties. We zijn er zeker van dat dit project een positief effect op de industrie zal hebben. We denken ook dat scheepsbedrijven door zullen gaan met het installeren van hybride oplossingen – zowel op bestaande schepen als degenen die nog gebouwd worden”.
Door: Kelly Bakker
Bron: Wärtsilä