Nu de ontwikkelingen op het gebied van robotisering zich in snel tempo opvolgen, kon het eigenlijk niet uitblijven; een robot in de cockpit van een vliegtuig. Het Amerikaanse DARPA/Aurora heeft er een ontwikkeld en nu ook succesvol getest in een Boeing 737.
Robotarm ALIAS slaagde er onlangs in om tijdens een simulatievlucht een Boeing veilig aan de grond te zetten.
De robot is gebouwd door Aurora Flight Science als onderdeel van DARPA’s zogenoemde ‘Aircrew Labor In-Cockpit Automation System’ (ALIAS) programma. Het aan de grond zetten van het vliegtuig was een van de manoeuvres die het systeem moet gaan uitvoeren. Uiteindelijk zal de ALIAS een automatische co-piloot worden die snel en goedkoop geïnstalleerd kan worden in bestaande vliegtuigen.
De arm, die de simulator dus met één hand bedient, lijkt een ondoordachte vervanging van een menselijke piloot. Maar volgens de makers is niks minder waar. ALIAS is een geavanceerd systeem dat zich serieus richt op het ‘probleem’ van de toenemende complexiteit van moderne vliegtuigen. Geautomatiseerde systemen kunnen piloten hierin trainen en assisteren bij de vlucht. Maar de meeste systemen vereisen een compleet herontwerp van vliegtuigen om ingepast te kunnen worden. ALIAS heeft daar niet mee te maken; het is ontworpen als een mechanisch pakket dat snel en voordelig in veel verschillende vliegtuigen geïnstalleerd kan worden. Eenmaal geïnstalleerd, is de ALIAS in staat om een vliegtuig te analyseren en zichzelf aan te passen aan de betreffende bediening.
Het ALIAS systeem bevat, naast de robotarm, nog een aantal andere belangrijke componenten, waaronder een user interface in de vorm van een tablet, camera’s, robotbediening, spraakherkenning en machine learning. Naast de bediening van het vliegtuig, worden alternatieve versies van de robot ook ingezet om de piloot te voorzien van informatie over de status van het vliegtuig.
“Met de succesvolle demonstratie in verschillende vliegtuigen, heeft ALIAS laten zien dat het beschikt over een verscheidenheid aan automatische vluchtcapaciteiten”, aldud John Wissler, vice president van de R&D afdeling van Aurora. “Wij durven wel te stellen dat we een geautomatiseerd systeem hebben ontwikkeld dat in de nabije toekomst een verschil gaat maken in de werkdruk van de cabinecrew.”
Het is de bedoeling dat ALIAS in de toekomst ingezet gaat worden als co-piloot zodat de andere piloten zich kunnen richten op ‘menselijke’ taken zoals bijvoorbeeld de planning van de vlucht. De robot houdt zich ondertussen bezig met geautomatiseerde taken zoals het in de gaten houden van de monitoren. Ook moet ALIAS voorkomen dat piloten afgeleid raken tijdens noodsituaties.
Het zal echter nog wel even duren voor we de robot daadwerkelijk terug zien in de cockpit.
Bekijk hieronder de video van de simulatievlucht:
Door: Kelly Bakker
Bron: Aurora