De markt voor titanium wordt breder. Onderzoeksbureau Roskill denkt dat het metaal voor meer toepassingen gebruikt gaat worden dan die nu gebruikelijk zijn. Het verwacht een groei van 1,7% voor industriële toepassingen en van 5% voor lucht- en ruimtevaarttoepassingen.
In 2016 vormden lucht- en ruimtevaartapplicaties 45% van de titanium productenmarkt. Roskill denkt dat de vraag in deze sector tot 2026 met 5% zal toenemen. Titanium wordt van oudsher veel gebruikt voor toepassingen in deze branche. De conjunctuur van de globale lucht- en ruimtevaartindustrie betekent echter dat het patroon van de vraag naar titanium in deze periode zal blijven fluctueren.
Vliegtuigen en motoren (voor passagiers- en cargovliegtuigen) representeren bijna 75% van de titaniummarkt. Een sterke stijging van de burgerluchtvaartcijfers sinds 2011 heeft het aandeel van het gebruik van titanium voor ruimtevaart en militaire doeleinden verminderd, maar dit blijven nog steeds belangrijke en hoogwaardige sectoren voor titanium. Boeing’s 787 bestaat uit 15% titanium in vlieggewicht, een Airbus A320 / 350 uit 12-14%, tegenover 4-8% in de meeste oudere modellen. Toenemende passagiersgetallen in landen in Azië en Midden-Oosten en upgrades van de Amerikaanse vloot zullen de vraag naar titanium opvoeren. In Afrika en India liggen lange termijnkansen voor titanium.
De vraag naar titanium voor industriële toepassingen, die in 2016 een iets groter volume consumeerden dan de lucht- en ruimtevaart, zal naar verwachting met 1,7% groeien. Ook in de consumenten- en medische markt neemt het gebruik van titanium met ongeveer hetzelfde percentage toe. Industrieel gebruik van titanium daalde vanaf 2012 sterk door een dalende vraag vanuit de proces- en nucleaire industrie. De markt is weer op weg naar groei, maar een evenaring van de groei van titanium van 2000 tot 2010 lijkt onwaarschijnlijk. Dit komt onder meer omdat het steeds meer afhankelijk is van de industrialisering van opkomende economieën.
De verwachting is dat de productie van titanium producten voor frezen de vraag kan bijhouden. De productie hiervan is traditioneel lager dan die van gegoten titanium vanwege de verliezen tijdens fabricage. In de loop van de tijd is die verhouding meer recht getrokken vanwege efficiëntieverbeteringen. Er zijn twaalf landen die gegoten titanium produceren. De VS is de grootste producent, gevolgd door China.
In 2016 is de productie van titanium als gesmolten product klein vergelijken bij die van lichte metalen aluminium en magnesium.
Producenten van titanium platen en staven hebben baat bij titanium ‘sponge’ (het ruwe materiaal) en titaniumdeeltjes. In de afgelopen decennia heeft een groot aantal factoren het aandeel van smeltstof beïnvloed. Rond 2000 nam het wereldwijde gebruik van titanium deeltjes als grondstof drastisch af. Dit kwam omdat de Chinese productie, die relatief veel sponge gebruikte, toenam. De capaciteit voor titanium spongeproductie lag in 2013 op zijn hoogste punt, door belangrijke investeringen in capaciteit in China en een toenemende titanium-vraag in industriële toepassingen. Na 2013 veranderde de verhouding wereldwijd weer ten gunste van titanium deeltjes.
Roskill verwacht ook dat additieve manufacturing de vraag naar titanium verder op zal voeren. “Het ziet ernaar uit dat deze relatief nieuwe technologie snel zal groeien, en ook het (tot op heden beperkte) gebruik van titanium daarvoor zal toenemen.” Additieve manufacturing gebruikt het principe van het snijden van een solide model in meerdere lagen, het opslaan van data in een computer en het aan de hand van deze data laag voor laag opbouwen van het onderdeel. Titanium-poeder kan gebruikt worden in alle hoofdprocessen van productiemethodes.”
Door: Kelly Bakker