Op een snikhete donderdagmiddag downloadde ik de eerste editie van de ROVC TechBarometer. Een rapport over de stand van zaken in de technische sector. ROVC heeft onderzocht wat er speelt op de technische (arbeids)markt en wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van opleidings- en HR-vraagstukken.
De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat de technische sector de ontwikkeling en opleiding van medewerkers belangrijke voorwaarden vindt voor groei. Verder geeft het merendeel van de respondenten aan dat ze klantgerichter willen werken en hun concurrentiepositie willen verbeteren. Ook zou er een toenemende vraag zijn naar breed inzetbare technici.
Als belangrijkste oorzaak voor het tekort aan technici, wordt in het rapport de moeizame aansluiting van het reguliere onderwijs op het bedrijfsleven genoemd. Maar ook het slechte imago van de sector en de vergrijzing komen naar voren. De respondenten denken dat vooral initiatieven vanuit het bedrijfsleven zelf effectief zijn om dit tegen te gaan. Natuurlijk is de inzet van technische bedrijven heel belangrijk, maar of dit de meest effectieve manier is, betwijfel ik.
Het is goed om te zien dat er steeds meer initiatieven gericht op jongeren ontstaan om het imago van techniek te verbeteren. Zo zag ik een video voorbij komen over de techniek achter het Lowlands festival. Je zou denken dat je daarmee de jeugd prima kunt bereiken. Helaas had de video ‘slechts’ 681 weergaven. Dat zette me aan het denken. Hoe wekken we de interesse van pubers en jong-volwassenen? Zijn er misschien ambassadeur’s die we kunnen inzetten?
Maar eens beginnen bij de doelgroep zelf. Ik vroeg het mijn zoon. Hij kijkt in mijn beleving de godganse dag YouTube-filmpjes en ik wilde weten of hij ook geabonneerd is op YouTube-kanalen van techneuten. “Jawel hoor” antwoordde hij direct. “Ik volg bijvoorbeeld Techsource” (bijna 869.000 abonnees) “en LinusTechTips” (ruim 2.982.000 abonnees). En dat de video’s van deze heren wel degelijk invloed op hem hebben, bleek al snel. Ik zag meteen door wie hij is geïnspireerd bij de aanschaf van computeronderdelen, zijn gamestoel etc. Diverse gadgets die ik tegen kom in zijn tienerkamer, kwamen in de filmpjes voorbij. Ik vraag me af of we als ouders blij moeten zijn met deze vorm van ‘technische’ beïnvloeding, maar dit terzijde.
Terug naar het imago van de technische sector. Blijkbaar is het moeilijk om als volwassenen (ouders, leraren, bedrijfsleven) jongeren te bereiken. Laat staan de boodschap ‘Techniek is leuk en een technische baan biedt je veel kansen’ over te brengen. Volgens mij moeten we op zoek naar hun helden. Rolmodellen door wie ze zich wel laten beïnvloeden. Want de techniek achter Lowlands laten zien is zeker een stap in de goede richting, maar je hebt een veel groter bereik als je populaire vloggers de techniek achter Lowlands in een vlog te laat behandelen.
Ik dacht aan Enzo Knol. Of is hij alweer ‘uit’? Eerst maar even aan mijn zoon vragen wie er op dit moment ‘hot’ zijn (Als hij mij tenminste toelaat in zijn subcultuur).
Dit blog is geschreven door Astrid van Ballegoy. Bekijk hier haar profiel.