Het zou zomaar kunnen dat je eind volgend jaar een vliegende auto bij iemand op de oprit ziet staan. Vanaf nu is het namelijk mogelijk om een voorbestelling te doen van de eerste vliegende auto ter wereld, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf PAL-V.
De eerste modellen waar een pre-order voor gedaan kan worden zijn de Liberty Pioneer en de Liberty Sport. De voorproductie gaat later dit jaar van start.
PAL-V uit Raamdonksveer sleutelt al ruim 15 jaar aan een vliegende auto die ook voor consumenten wereldwijd beschikbaar is. Sinds 2012 worden er proeven in de lucht gedaan.
De vliegende auto van PAL-V is gemaakt van carbon, staat op drie wielen, weegt 664 kg, is 4 meter lang, heeft een variabele ophanging en een ‘cockpit’ die kan tilten. Naast de piloot kan er één passagier en wat handbagage mee. Als het voertuig in rijmodus is, plooit de propeller soepel in de achterkant van het voertuig en de wieken vouwen zich om de rug van het toestel. Het kost ongeveer 10 tot 15 minuten om de auto in vliegmodus te zetten.
Het idee is ontstaan uit de ‘frustratie’ dat je vliegen momenteel alleen kunt doen ‘vanaf een punt waar je niet wil zijn naar een punt waar je niet wil zijn’ (een vliegveld ver van huis of bestemming), zo vertelde PAL-V directeur Robert Dingemanse eerder in RTL Late Night. “Nu ga je gewoon vanuit je garage naar een punt waar je op kan stijgen.” Er zijn nu zo’n 65 plekken in Nederland van waar de PAL-V kan opstijgen.
In de lucht wordt de PAL-V een gyrocopter. “Een gyrocopter is een stuk veiliger en makkelijker bestuurbaar dan een helikopter. De rotor wordt aangedreven door de wind dus zelfs als de motor uitvalt, kun je hem als een soort parachute aan de grond zetten.”
Onder meer ontwerpbureau Spark Design werkte samen met PAL-V aan de ontwikkeling van de auto. Daarbij kon het bedrijf leunen op elementen van haar eerder ontworpen driewielige auto Carver. “We hebben het gyropcopterprincipe gecombineerd met het kantelprincipe dat we bij de Carver hebben toegepast. Hiermee hadden we meteen een oplossing voor het hoge zwaartepunt (een gevolg van inklapbare vleugels). Met behulp van vele schetsen, ontelbare CAD-tekeningen, overtuigende visualisaties om financiering binnen te halen en stapels berekeningen, ontwikkelden we samen met PAL-V technisch complexe onderdelen zoals het basisconcept, rotor-besturingssysteem, rotormast en oprichtmechanisme. Om gevoel te krijgen voor afmetingen en zichtlijnen maakten we een ‘mock-up’ van pvc buizen, hout en textiel; nu de blikvanger van onze studio.”
Rotax-motoren
De PAL-V Liberty is voorzien van twee bestaande en volledig gecertificeerde motoren van Rotax: een van 100 pk voor op de weg en een van 200 pk voor de gyrocopter. Het is een zogenoemde dual engine propulsion drive train. Hierbij worden twee motoren gekoppeld aan de propeller die de voortstuwing creëert. De motoren leveren een topsnelheid van 180 km/u in de lucht en 160 km/u op de grond. Er zijn twee belangrijke redenen dat PAL-V voor de Rotax-motoren heeft gekozen: enerzijds omdat de motor op Euro95 kan en het dus mogelijk is om gewoon bij een benzinestation te tanken en anderzijds vanwege hun lichte gewicht.
Geïnteresseerden in de vliegende auto moeten wel bereid zijn hun portemonnee te trekken. De lanceereditie (er komen 90 exemplaren van de ‘Liberty Pioneer Edition’) kost een half miljoen en wordt eind 2018 geleverd.
> Bekijk hier het YouTube-filmpje van de PAL-V
Bron: Spark Innovation & Design
Door: Kelly Bakker