De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) beleefde onlangs een belangrijke doorbraak. De door de NAM ontworpen robotkraan RoBorg werd voor het eerst offshore ingezet en wist daar onder andere een camerakabel in te brengen in een gasput.
Samen met Shell beheert de NAM 44 aardgasputten in de Noordzee. Veel van deze gasvelden raken leger waardoor het winnen van gas kostbaarder wordt. Om de operationele kosten omlaag te brengen, zijn veel platforms de laatste jaren vereenvoudigd. Voorzieningen als gasbehandelingsinstallaties, verblijfsruimtes, helikopterdekken en hijskranen zijn daarom weggehaald.
Om deze vereenvoudigde putten te kunnen blijven inspecteren en onderhouden met de zogenoemde sickline techniek (een stalen kabel dat gereedschap naar beneden takelt), werd twee jaar geleden al de KroonBorg geïntroduceerd. Dit schip, dat voorzien is van een innovatief golvencompenserend systeem, vaart langs de platforms en zet hier op een veilige manier mensen en materieel op af. Na een test op land in Groningen in de zomer van 2016, werd de RoBorg begin februari op dit schip geladen en vervolgens afgezet op het Engelse platform Leman Alpha.
Onder toeziend oog van productie-technoloog Robbert Kroes en well services engineer Wessel de Hollander, de bedenkers van de robotkraan, werd de RoBorg van de KroonBorg op het platform geladen. Kroes: “Na onze test op land wisten we dat het concept op zich zou werken. De uitdaging was dat de Kroonborg dichtbij genoeg kon komen en alles precies neer zou kunnen zetten waar nodig. Toen dat lukte, was de opluchting groot. Vanaf daar was de situatie eigenlijk hetzelfde als op land; een routineklus voor de NAM.”
De eerste opdracht van de RoBorg was het inbrengen van een camerakabel in deze put. “De productie van Leman Alpha liep de laatste tijd terug dus we wilden twee dingen doen: in eerste instantie kijken wat de druk was van het gasreservoir op een diepte van 4 kilometer en ten tweede een monster nemen uit de obstructie die we tegenkwamen in de put. Dat sturen we dan op naar het lab waarna we eventueel een interventie kunnen plannen om de productie te (her)optimaliseren.” Andere werkzaamheden die de RoBorg kan uitvoeren zijn bijvoorbeeld het uitwisselen van veiligheidskleppen of een barrière zetten in de put.
Door het gebruik van de robotkraan wordt het onderhoud en de optimalisatie van de productie van putten weer betaalbaar, zo stelt Willem Rogge van de NAM. “Voor de NAM is dit een grote doorbraak omdat we nu in staat zijn om op een efficiënte manier meerdere putten te onderhouden en inspecteren. Daarom was het interessant om te zien hoe het afladen vanaf de KroonBorg zou verlopen. Maar dit was in no time gedaan.”
De robotkraan is niet vol geautomatiseerd; er zijn nog steeds een aantal technici nodig. Maar, zo zegt Robbert Kroes, dat zijn er veel minder dan normaal. “Voor het gebruik van grote werkplatforms waren zo’n 30 man nodig. Hetzelfde werk kan nu met 3 technici gedaan worden. We denken dat de NAM veel baat zal hebben aan bij de RoBorg.”
Door: Kelly Bakker
Bron: NAM