maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Aanhangersbranche raakt overtuigd van luchtvering

Iets doen wat niemand anders doet. Het is vaak een garantie voor succes. Dat geldt inmiddels ook voor Tohaco; het bedrijf uit Liessel kende de afgelopen twee jaar een behoorlijke groei en dat is te danken aan haar unieke aanhangers met luchtveringssysteem.

Het gebruik van een luchtveringssysteem wordt binnen de transportsector al sinds jaar en dag gebruikt, maar voor aanhangers  was het tot op heden vrij ongebruikelijk. Tohaco ontwikkelde een luchtveringssysteem voor aanhangers tot 3,5 ton en is er sinds begin 2013 mee op de markt. “We hebben destijds de handen ineen geslagen met verschillende partijen, waaronder een ontwikkelaar uit de transportwereld en een eigenaar van een metaalbedrijf”, aldus Berry Hurkemans van Tohoca. “We kwamen links en rechts op beurzen al wel trailers tegen met luchtvering maar daar zaten volgens ons nog flink wat haken en ogen aan. Samen met onder andere VB-Airsuspension hebben we het uiteindelijke concept ontwikkeld. We hebben verschillende prototypes gebouwd en gekeken hoe het zich in de praktijk hield. Na de nodige voorbereiding op het gebied van verkoop, een website, garantie en onderhoudschriften zijn we de markt opgegaan. Inmiddels begint het zich langzaam uit te spreiden.”

Nog geen storingen luchtveringssysteem

De vakhandel was in het begin sceptisch.  Met name over de werking van de wielophanging en het veersysteem bestonden twijfels. En juist die aspecten blijken uitstekend te werken, zo is de conclusie na een paar jaar. “De eerste storing van het systeem moet zich nog voordoen. Uiteraard zullen we nog tegen dingen aanlopen en we hebben onze neus eerder ook al wel eens gestoten, maar tot nu toe kennen we weinig problemen.”

Het gebruik van luchtvering bij aanhangers zorgt met name voor meer comfort en veiligheid. “Het systeem creëert de mogelijkheid om de trailer afzinkbaar te maken waardoor op- en afrijden probleemloos kan. Daarnaast zorgt de onafhankelijke wielophanging er samen met de luchtvering voor dat je met de wielen altijd in contact bent met het wegdek. Een normale aanhangwagen springt en danst, ook als hij leeg is, alle kanten op. Dat voorkom je met het luchtveringssysteem.”

Exportgroei

Ook in andere Europese landen slaat het concept inmiddels aan. In Nederland, België en Luxemburg is Tohoca de enige partij die luchtvering voor aanhangers bouwt. Ook in de rest van West-Europa is er geen partij die seriematig luchtgeveerde trailers ontwikkelt. Zeker niet in combinatie met elektrische sturing. “In Duitsland worden luchtgeveerde trailers alleen als maatwerk gebouwd. Die aanhangers zijn meer manueel bedient. Wij hebben elektronische bediening als uitgangspunt. Een gesloten systeem waar je als gebruiker geen invloed op hebt. Dat zorgt ook voor extra veiligheid.”

Hurkmans ziet met zijn luchtveringssysteem nog genoeg mogelijkheden voor de toekomst. “Er liggen nog veel meer kansen dan die we nu benutten. We zijn een jong bedrijf, we kunnen nog uitbouwen. Maar het belangrijkste is dat er eerst een fundament ligt waar we op kunnen doorborduren. We willen geen beloftes doen aan afnemers die we niet kunnen waarmaken. We gaan eerst slagen maken met de huidige trailers. Neemt niet weg dat er genoeg kansen zijn, bijvoorbeeld rondom paarden- en botentrailers.”

Fotobijschrift: Tohaco directeur Berry Hurkmans (rechts) en Berry Bijsterveld bij de productielijn van luchtgeveerde aanhangers.

Bron: www.tohaco.com

Door: Kelly Bakker

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven