maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 november 2019

Brancheorganisaties pleiten voor Europese wetgeving rond vrije toegang voertuigdata

Een alliantie van automotive brancheorganisaties roept Europese beleidsmakers op vrije toegang tot voertuiggegevens wettelijk vast te leggen. Dit is volgens de partijen nodig om een gelijk speelveld te creëren waarop onafhankelijke aanbieders in staat concurrerende en innovatieve dienstenen oplossingen kunnen leveren.

Consultancybureau Roland Berger voorspelt dat in 2025 zo’n 70% van het wagenpark verbonden is. Een gebrek aan effectieve toegang tot voertuiggegevens en -functies staat de realisatie van veel innovatieve ideeën echter in de weg, stellen de partijen in een manifest. “Met de opkomst van de ‘connected car’ vindt concurrentie nu plaats in het voertuig, waar datakwaliteit en veilige toegang tot autofunctionaliteit de kwaliteit van de dienst bepaalt. In een steeds digitalere automotive sector, zou de volledige automotive waardeketen het recht moeten hebben hun business modellen te ontwikkelen en op gelijke voet te concurreren met autofabrikanten om de concurrerende diensten te leveren die hun klanten verwachten.”

Vier vereisten

Hiervoor zijn volgens het manifest vier dingen nodig:

  • Onafhankelijke, directe en real-time toegang tot tijdkritieke voertuiggegevens, zonder monitoring door de autofabrikant.
  • Bi-directionele communicatie met het voertuig en diens functies, onafhankelijk van de voertuigfabrikant.
  • Het vermogen veilig en onafhankelijk op afstand te communiceren met de bestuurder via ingebouwde Human-Machine-Interfaces (HMI’s) functies, bijvoorbeeld via het dashboard of spraakopdrachten. 
  • Het vermogen onafhankelijke software direct op ingebouwde computersystemen in het verbonden voertuig te draaien om dynamisch gegenereerde data zo dicht mogelijk bij de bron te analyseren.

Extended Vehicle

Autofabrikanten hanteren momenteel het Extended Vehicle (ExVe) model voor toegang tot voertuigdata. Het manifest wijst er onder meer op dat bij ExVe alle communicatie tussen voertuigen en derde partijen via servers van de autofabrikant loopt. Daarnaast is slechts een deel van de voertuiggegevens en -functies beschikbaar voor derde partijen. 

“‘ExVe’ waarborgt gelijke mogelijkheden niet. Het geeft autofabrikanten juist de volledige controle om te beslissen hoe, wanneer (latentie) en wie toegang krijgt tot (voornamelijk geaggregeerde en gediagnostiseerde/verwerkte) data”, aldus de belangenvertegenwoordigers. De alliantie wijst ook op de beperkte toegang tot voertuigdata via de fysieke On-Board-Diagnostics (OBD) poort, wat volgens hen tekenend is voor de rol van ‘poortwachter’ die autofabrikanten hebben aangenomen. De alliantie pleit daarom voor directe toegang tot voertuiggegevens op contractbasis of via een dataservicesplatform, die ook wel een ‘neutrale server’ wordt genoemd.

Gestandaardiseerd platform voor vrije toegang

De oplossing ligt volgens de partijen in een ingebouwd interoperabel, gestandaardiseerd en veilig platform dat vrije toegang biedt tot data. Een dergelijk platform is eerder door het Transport Research Laboratory (TRL) van de Europese Commissie voorgesteld in het rapport ‘Access to In-vehicle Data and Resources’. Een dergelijk platform biedt volgens het manifest verschillende voordelen: 

  • Volledige controle voor consumenten over welke service provider toegang heeft tot hun data, zonder tussenkomst van de autofabrikant.
  • Effectieve concurrentie zonder monitoring door de autofabrikant.
  • Nieuwe mogelijkheden voor innovatieve oplossingen en nieuwe business modellen.
  • Betere ondersteuning en volledige compatibiliteit met cybersecurity. 
  • Verbeterde veiligheid op de weg en een bijdrage aan een duurzamere en circulaire economie.
  • Garanderen van compliancy met databeschermingswetgeving door een directe relatie tussen de service provider en de klant te scheppen.

Wetsvoorstel in 2020

De alliantie wijst erop dat het Europese Parlement de Europese Commissie eerder in twee resoluties opriep eerlijke, veilige, real-time en technologie-neutrale toegang tot voertuigdata voor derde partijen wettelijk vast te leggen. De partijen roepen de Europese Commissie en andere beleidsmakers daarom op in 2020 met een wetsvoorstel te komen. 

Het manifest is ondertekend door:

  • ADPA (automotive data uitgevers)
  • CECRA (handel en reparatie)
  • CITA (inspectie)
  • EGEA (garages en testapparatuur)
  • ETRMA (banden en rubberproducten)
  • FIA Region I (motor- en tourclubs)
  • FIGIEFA (automotive aftermarket distributie)
  • Insurance Europe (verzekeringen)
  • Leaseurope (lease en huur)
  • SMEunited (mkb)
  • UEIL (smeermiddelen)

Het manifest is hier te vinden.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven