Kawasaki Heavy Industries, Iwatani Corporation, Shell Japan en J-Power hebben de handen ineen geslagen bij de introductie vaneen nieuw tankschip dat speciaal is ontworpen om vloeibare waterstof te vervoeren van de Australische zuidkust naar Kobe, Japan. Het is het eerste schip in dat inspeelt op de energietransitie door vloeibaar waterstof te vervoeren. Daarmee kan een belangrijke stap worden gezet richting emissieloos transport met auto’s, vrachtwagens en wellicht zelfs vliegtuigen met brandstofcellen. Het tankschip dat het transport van vloeibaar waterstof verzorgt, vaart zelf helaas nog op diesel.
De Suiso Frontier is een 116-meter grote tanker die wordt uitgerust met een vacuümgeïsoleerde, dubbelwandige opslagtank voor 1.250 kubieke meter vloeibare waterstof. De waterstof zal worden samengeperst tot 1/800 van zijn normale gasvormige volume en worden afgekoeld tot -253° C om te voorkomen dat het door de tankwanden sijpelt door de uiterst kleine waterstofmoleculen. Bij hogere temperaturen kunnen deze letterlijk door de spleten in de atoomstructuur van een metalen container sijpelen. De waterstof zelf zal via een vergassingsproces worden geproduceerd in Victoria, Australië.
Om drie ton waterstof te kunnen produceren wordt naar schatting 100 ton CO2 uitgestoten. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de uitstoot van het dieseltransport over land en zee. Uiteraard kan waterstof ook op andere manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met behulp van schone, hernieuwbare energie. Zonne- of windenergie kunnen worden gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee via elektrolyse waterstof kan worden geproduceerd.
Hoe dan ook, Japan lijkt zeer gemotiveerd om de waterstofeconomie een boost te geven. Ook Korea heeft die ambitie. Met 1200 waterstofstations, 40.000 waterstofbussen, 80.000 waterstoftaxi’s, 30.000 waterstofvrachtwagens en zes miljoen brandstofcelwaterstofauto’s verwacht het land tegen 2040 de smog te hebben aangepakt.
Check de tewaterlating van de Suiso Frontier in de onderstaande video.