maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 januari 2020

Groeimomentum op markt voor elektrische voertuigen verschuift naar Europa

Het momentum op de markt voor elektrische voertuigen verschuift dit jaar van China naar Europa. Autofabrikanten leveren naar verwachting 2,5 miljoen elektrische auto’s in 2020, een stijging van ruim 20% ten opzichte van 2019.

Dit blijkt uit cijfers van BloombergNEF (BNEF), een onderzoeksdienst van financieel dienstverlener Bloomberg L.P. China is al enkele jaren de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s wereldwijd. Ook in 2020 blijft het Aziatische land de markt domineren.

60% groei op Europese markt

De Chinese overheid verlaagde op 1 juli 2019 de subsidies op elektrische auto’s. Dit draagt volgens BNEF in belangrijke mate bij aan de verschuiving van het groeimomentum op de markt richting Europa. Ook nieuwe elektrische modellen die op de Europese markt beschikbaar komen dragen hier echter aan bij. Naar verwachting leveren autofabrikanten ongeveer 800.000 elektrische voertuigen aan Europese klanten in 2020. Dit is 60% meer dan in 2019.

“De toekomst op de lange termijn is zeer positief, maar op de korte termijn verwachten we dat groei relatief beperkt zal zijn”, zegt Colin McKerracher, analist bij BloombergNEF. De transitie van een markt op basis van directe subsidies naar een markt gebaseerd onder meer consumentenvraag
is volgens McKerracher pas halverwege.

‘Prijs van lithium-ion accu’s moet blijven dalen’

Voor de omarming van elektrische auto’s noemt BloombergNEF het van cruciaal belang dat de prijs van lithium-ion accu’s blijft dalen. Naar verwachting daalt de prijs dit jaar verder tot 135 dollar per kilowattuur. Dit is 13% lager dan in 2019 en 89% lager dan een decennium geleden. Het onderzoeksbureau verwacht dat prijzen verder dalen naarmate productievolumes verder toenemen en de efficiëntie van het ontwerp van accu’s stijgt.

Het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen wereldwijd stijgt naar verwachting tot 1,2 miljoen, ten opzichte van 880.000 in 2019. Dit is vooral te danken aan inzet van overheden en energiemaatschappijen om kritieke infrastructuur uit te breiden. BloombergNEV wijst erop dat naarmate meer auto’s aan het energienetwerk gekoppeld zijn, ook de vraag naar energie ook meer gaat fluctueren. Overheden en energiemaatschappijen staan voor de uitdaging deze fluctuaties op te vangen.

Fors meer laadpalen nodig

Uit onderzoek van Transport & Environment, een campagnegroep die zich inzet voor schoon transport in Europa, blijkt dat het aantal laadpalen in de Europese Unie (EU) de komende jaren fors moet stijgen. De EU spreekt in de Green Deal de ambitie uit in 2050 CO2-neutraal te zijn. Om deze doelstelling te realiseren heeft de EU naar schatting 3 miljoen openbare laadpalen nodig om in 2030 ongeveer 44 miljoen elektrische voertuigen op te laden. Op dit moment zijn er 185.000 laadpalen beschikbaar.

“De Green Deal voor transport kan alleen gerealiseerd worden met behulp van een emissieloze infrastructuur. Dit vraagt investeringen in het opzetten van een netwerk van openbare laadpalen, zeker thuis en op werk, en niet in het bouwen van meer pijpleidingen voor fossiel gas. Tot nu toe houdt het aantal laadpunten de vraag bij, maar de komende elektrische golf moet ondersteund worden door een forse uitbreiding van het laadnetwerk”, zegt Lucien Mathieu, analist op het gebied van e-mobiliteit bij Transport & Environment.

De cijfers van de campagnegroep zijn gebaseerd op een nieuwe meetmethode voor laadinfrastructuur. Deze meetmethode is ontwikkeld om regelgevers te helpen doelstellingen te stellen en te bepalen hoeveel laadpalen nodig zijn.

Nederland aan kop met aantal laadpalen

Nederland doet het overigens wat betreft het aantal laadpalen goed in verhouding met andere EU-lidstaten. Op dit moment zijn volgens cijfers van Transport & Environment ruim 50.000 publieke laadpalen beschikbaar in Nederland, waarmee ons land aan kop gaat. Zweden en België volgen op de voet. In 2030 moeten in Nederland bijna 115.000 openbare laadpalen toegankelijk zijn. In België zijn dat er ruim 90.000 en in Zweden meer dan 85.000.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven