maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 10 maart 2020

13% van nieuw geregistreerde voertuigen was in januari 2020 elektrisch

Het aantal nieuwe geregistreerde passagiersvoertuigen in Europa is in januari 2020 met 7,6% gedaald. De daling is onder meer te wijten aan een sterke stijging van het aantal verkopen in december met het oog op nieuwe regelgeving omtrent CO2-emissie die begin dit jaar is ingegaan. 13% van de nieuwe geregistreerde voertuigen is elektrisch.

Dit blijkt uit cijfers van JATO Dynamics. De verkoop van zowel diesel- als benzineauto’s is in januari 2020 gedaald. De verkoop van elektrische voertuigen steeg tegelijkertijd met 72% juist fors ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In januari 2020 zijn in totaal 150.100 nieuwe elektrische voertuigen in Europa geregistreerd. In januari 2019 waren dit er 87.100.

Zowel meer hybride als volledige elektrische auto’s

Als we inzoomen in het elektrische segment blijkt dat de verkoop van alle soorten elektrische voertuigen is gestegen. Zo is het aantal geregistreerde hybride passagiersvoertuigen met 36% gestegen, terwijl het aantal plug-in hybride auto’s met 173% toenam. Het aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen steeg met 91%.

“Europa demonstreert dat een brede omarming van elektrische voertuigen in toenemende mate haalbaar is, en waarschijnlijk realiteit wordt zodra de voertuigen betaalbaar worden”, licht Felipe Munoz, analist bij JATO Dynamics, toe.

Gemiddelde CO2-uitstoot gestegen

Onlangs bleek uit andere cijfers van JATO dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen in Europa in 2019 juist is toegenomen. Waar in 2018 de gemiddelde uitstoot nog 120,5 gram CO2 per kilometer bedroeg, is dit in 2019 gestegen tot 121,8 gram per CO2.

De stijging is onderdeel van een kentering die al enige tijd aan de gang is. Zo daalde de gemiddelde CO2-uitstoot van passagiersvoertuigen in Europa tussen 2007 en 2016 van 159,1 gram per kilometer tot 117,8 gram per kilometer. In 2017 is een stijgende lijn ingezet en steeg de uitstoot tot 118,1 gram CO2 per kilometer. Deze negatieve trend zette in 2018 door en is dus ook in 2019 zichtbaar.

Verschillende factoren dragen bij

De stijging is aan verschillende factoren te wijten. Enerzijds gaat het om een dalende verkoop van dieselauto’s, waarbij consumenten vaker kiezen voor benzineauto’s. Deze voertuigen stoten door hun hogere verbruik gemiddeld meer CO2 uit per kilometer dan dieselvarianten. Tegelijkertijd is de verkoop van SUV’s gestegen, die door hun vormfactor een hoger verbruik kennen dan gelijk gemotoriseerde voertuigen met andere carrosserievormen.

Nederland doet het overigens opvallend goed. Zo is de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer in Nederland gedaald van 106 gram per kilometer in 2018 tot 100,1 gram per kilometer in 2019. Dit is een daling van 5,9%. Nederland gaat aan de leiding wat betreft gemiddelde uitstoot. Frankrijk staat op de tweede positie met een gemiddelde uitstoot van 111,1 gram CO2 per kilometer. Ierland staat op de derde plaats van 113,7 gram per kilometer. Polen presteert het slechts met gemiddeld 131,4 gram CO2 per kilometer.

Frankrijk is grootste afzetmarkt binnen EU

Als we kijken naar absolute verkoopcijfers is Frankrijk binnen de Europese Unie (EU) de grootste afzetmarkt voor elektrische voertuigen; bijna 19% van alle exemplaren gaan in dit land over de toonbank. Dat het nog beter kan laat Noorwegen zien, dat geen lid is van de EU maar wel van de Europese Vrijhandelsassociatie. In Noorwegen was 77% van alle nieuw geregistreerde voertuigen elektrisch. Ook andere Scandinavische landen doen het goed. In Zweden ligt het percentage op 38% en in Finland op 28%.

JATO Dynamics kijkt ook naar verkoopcijfers per autofabrikant. Smart doet het opvallend goed; 96% van alle nieuw geregistreerde Smart’s was in januari 2020 elektrisch. Lexus en Toyota presteren met respectievelijk 95% en 66% eveneens goed. DS (42%), Suzuki (41%) en Land Rover (37%) volgen. Merken die verhoudingsgewijs beduidend minder elektrische voertuigen registreren zijn Citroen (1,4%), Seat (1,4%), Ford (3,3%), Opel (3,9%), Skoda (4%) en Volkswagen (5%).

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven