maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 april 2020

23,4% minder nieuwe personenauto’s geregistreerd in maart

Het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s is in maart met 23,4% gedaald ten opzichte van maart 2019. Dit blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

In totaal zijn 29.496 exemplaren op kenteken gezet in maart 2020. Dit is 23,4% minder dan de 38.507 nieuwe auto’s die in maart 2019 zijn geregistreerd. De afname is vooral te danken aan het uitblijven van de traditionele piek in registraties door dealers en importeurs aan het einde van het kwartaal. De partijen merken op dat het grotendeels gaat om voertuigen die besteld zijn voor invoering van de maatregelen om het coronavirus te bestrijden. De impact van deze maatregelen wordt naar verwachting de komende maanden duidelijk.

In het eerste kwartaal zijn in totaal 103.203 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dit is 10,6% minder dan in het eerste kwartaal van 2019, toen 115.451 exemplaren zijn geregistreerd.

‘Ontwikkelingen in 2020 zeer ongewis’

Hoe de autoverkoop zich dit jaar zal gaan ontwikkelen is volgens BOVAG, RAI Vereniging en RDC ‘zeer ongewis’. Zo tast de crisis het vertrouwen onder consumenten en bedrijven ernstig aan. Tegelijkertijd is de productie in veel autofabrieken wereldwijd stilgelegd. Voordat de coronapandemie uitbrak rekenden BOVAG en RAI Vereniging op 425.000 nieuwe personenauto’s in 2020. In 2019 waren dit er ruim 446.000.

Op de ranglijst met best verkochte merken van het eerste kwartaal gaat Volkswagen aan de leiding. 11.920 Volkswagen zijn in de eerste drie maanden van 2020 op kenteken gezet (11,6%). Kia volgt met 7.838 exemplaren (7,6%) en Toyota met 7.134 (6,9%). Peugeot (7.102; 6,9%) en BMW (6.375; 6,2%) ronden de top vijf af.

Volkswagen en Kia staan ook in de top vijf best verkochte modellen op respectievelijk de eerste en tweede positie. De Volkswagen Polo is met 3.281 stuks het meest geregistreerde model (3,2%), gevolgd door de Kia Niro (2.921; 2,8%). De Ford Focus (2.770; 2,7%), Renault Clio (2.677; 2,6%) en Kia Picanto (2.223; 2,2%) volgen.

Bezitters elektrische auto’s zeer tevreden

Uit de Smart Car Monitor, een onderzoek van Multiscope onder 6.000 respondenten blijkt Nederlanders met een elektrische auto zeer tevreden zijn met hun voertuig. Gemiddeld beoordelen Nederlanders hun elektrische auto met een rapportcijfer 8,7. Tesla scoort bovengemiddeld met een 9,1. Elektrische auto’s krijgen daarnaast een uitzonderlijk hoge Net Promoter Score van +64%. Tesla scoort ook daar hoger (+80%) dan de overige merken.

“In de afgelopen jaren hebben we tientallen onderzoeken naar klanttevredenheid gedaan. Maar zelden zagen we zo’n hoge NPS-score als voor de elektrische auto in het algemeen en Tesla in het bijzonder. We kunnen daarom stellen dat elektrische rijders echt verliefd zijn op hun auto”, zegt Yves Kistemaker, marktanalist bij Multiscope.

Naamsbekendheid Tesla het grootst

Ook wat betreft geholpen naamsbekendheid scoort Tesla met 76% het hoogst. BMW (56%), Opel (52%), Volkswagen (52%) en Toyota (51%) volgen. De geholpen naamsbekendheid representeert het percentage respondenten dat een merk kent indien een lijst met merken wordt voorgelegd.

Consumenten die een elektrische auto willen kopen noemen het milieu (45%) als belangrijkste reden. 30% noemt de elektrische auto de toekomst. Voor 28% is kostenbesparing de belangrijkste motivatie, terwijl 22% wijst op de stille motor.

Aantal bestelauto’s in 2019 gestegen

Ook over bestelauto’s zijn cijfers te melden. Zo blijkt uit statistieken van het CBS dat het aantal bestelauto’s in 2019 voor het vijfde jaar op rij is gestegen. Begin 2020 stonden bijna 940.000 bestelauto’s in Nederland geregistreerd, wat het hoogste aantal ooit is. Het aantal bestelauto’s nam met 2,7% toe ten opzichte van 2018, terwijl de stijging ten opzichte van 2015 15% bedraagt.

Veruit de meeste bestelauto’s (91%) zijn in het bezit van bedrijven. De bouw bezit de meeste bestelwagens (31%), gevolgd groot- en detailhandel (21%). Het aantal bestelauto’s van particulieren daalde van 94.500 in 2015 tot 82.900 op 1 januari 2019.

De voertuigen rijden gemiddeld 18.100 kilometer per jaar. De meeste kilometers leggen bestelauto’s in vervoer en opslag af; zij reden gemiddeld 30.700 kilometer in 2018. Particulieren leggen met 11.700 kilometer de minste kilometers af in hun bestelwagen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven