maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 april 2020

Karma Automotive toont elektrische bestelbus op basis van E-Flex Platform

Karma Automotive presenteert de Level 4 E-Flex Van. Het is een voorbeeld van de één van de voertuigemodellen die mogelijk is het op basis van het elektrische E-Flex Platform van het Amerikaanse bedrijf.

Het E-Flex Platform is een voertuigplatform op basis waarvan Karma eerder zelf de Revero GT bouwde, een sportieve elektrische sedan met range-extender. Het platform is echter geschikt voor scala aan modellen, variërend van bedrijfswagens tot personenauto’s en supercars, meldde het bedrijf bij de lancering.

Level 4 E-Flex Van

Dat dit daadwerkelijk het geval is toont het bedrijf nu met de Level 4 E-Flex Van. Deze bestelbus is – zoals de naam al doet vermoeden – niet alleen elektrisch, maar ook geschikt voor SAE level 4 autonoom rijden. Level 4 voertuigen zijn in staat in te grijpen in noodsituaties of bij technische problemen. De auto vereist in de meeste gevallen dan ook geen menselijke interventie, al kan de mens wel altijd handmatig ingrijpen.

Om dit mogelijk te maken is Karma een samenwerking aangegaan met NVIDIA en WeRide. NVIDIA levert het NVIDIA DRIVE AGX Pegasus platform voor autonome voertuigen. Dit platform kan 320 biljoen verwerkingen per seconde doen met het oog op deep learning. Het platform is gebaseerd op een schaalbare architectuur met twee NVIDIA Xavier processors en twee Tensor Core GPU’s.

Deep learning

Op dit platform draaien meerdere deep neural netwerken, die gelijktijdig opereren. Zo’n kunstmatig neuraal netwerk bestaat uit meerdere processors, die ook wel neuronen worden genoemd. Deze vormen meerdere aparte lagen waaraan de uitvoerwaarde van een berekening telkens wordt doorgegeven. Hoe meer lagen kunstmatige neuraal netwerk bevat, hoe ‘dieper’ dit netwerk wordt. Het gebruik van de netwerken heet daarom ook wel deep learning.

Op basis van de hardware van NVIDIA en met behulp van LiDAR- en radarsensoren, camera’s, satelliet- en traagheidsnavigatie levert WeRide 360 graden zicht en real-time lokalisatie aan het softwareplatform van de E-Flex Van. WeRide is een Smart Mobility bedrijf dat level 4 zelfrijdende technologie levert. Het Chinese bedrijf trok eerder Alliance Ventures, de investeringstak van alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, aan als investeerder.

Karma kondigt aan de komende maanden meer modellen op basis van het E-Flex Platform te tonen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven