Volvo Penta presenteert de eerste elektrische aandrijflijn die het heeft ontwikkeld voor Rosenbauer, een Duitse fabrikant van brandweerauto’s. De aandrijflijn is bedoeld voor een nieuw concept voor een brandweerwagen genaamd ‘Revolutionary Technology’ of ‘Concept Fire Truck’ (CFT). De CFT wordt op korte termijn onder meer in Amsterdam getest.
Rosenbauer is al lange tijd klant van Volvo Penta; sinds 2012 maakt het bedrijf gebruik van de D16 motoren van Volvo voor de Rosenbauer PANTHER ARFF. De partijen sloegen begin 2019 de handen ineen voor de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn voor de CFT en een geïndustrialiseerde versie van dit voertuig.
De CFT is in 2016 voor het eerst gepresenteerd door Rosenbauer. Met het conceptvoertuig wil de fabrikant inspelen op omvangrijke trends, zoals wereldwijde klimaatverandering, demografische ontwikkelingen en verstedelijking. Deze trends brengen uitdagingen met zich mee voor brandweerkorpsen, die Rosenbauer met de CFT wil beantwoorden.
Door in te zetten op elektrisch rijden willen de partijen naar eigen zeggen de markt voor brandweerwagens dan ook revolutioneren. Dit onder meer door het uitbannen van emissies en terugdringen van de geluidsproductie van de voertuigen. De partijen wijzen echter ook op andere voordelen die een elektrische brandweerwagen met zich meebrengt. Denk hierbij aan een groter laadvolume, compactere afmetingen en meer mobiliteit. Tegelijkertijd besparen brandweerkorpsen op brandstof.
“Brandweermannen die reageren op een oproep hebben behoefte aan een voertuig die hoge snelheden kan halen, snel accelereert, hard kan remmen en mobiel is. De elektrische aandrijflijn van de RT in combinatie met een onafhankelijke ophanging en een hydropneumatisch chassis levert een hoge veiligheidsstandaard en goede rijkwaliteit op”, schrijven de partijen in een persbericht.
Iedere as van de CFT wordt aangedreven door een eigen elektromotor. Ondanks dat het voertuig in principe volledig elektrisch rijdt, is ook een dieselmotor aanwezig. De partijen melden dat het accupakket aan boord voldoende energie biedt voor de meeste klussen. Indien de accu toch leeg raakt voordat de brandweerwagen weer kan worden opgeladen, kan de dieselmotor worden ingezet om toch te kunnen doorwerken.
De CFT wordt de komende tijd door Rosenbauer en Volvo Penta getest. Zodra deze test is afgerond wordt de elektrische brandweerwagen later dit jaar in de praktijk getest door brandweerkorpsen in Amsterdam, Berlijn en Dubai.
Op termijn verwacht Rosenbauer dat de vraag naar elektrische brandweerauto’s gaat groeien. Zo verwacht het bedrijf dat er in 2025 in Europa vraag is naar 700 tot 800 van dergelijke voertuigen. Wereldwijd komt de vraag in 2030 naar verwachting uit op zo’n 3.200 voertuigen.
De CFT is overigens niet de eerste elektrische brandweerwagen van Rosenbauer. Rosenbauer ontwikkelde eerder in samenwerking met de Duitse partijen Linz en Kreisel Electric begin 2018 een ander elektrisch aangedreven brandweerwagen. Het gaat om de KLF-L op basis van een Mercedes-Benz Sprinter. Dit voertuig is voorzien van een 120 kWh elektromotor en een accu die met behulp van een snellader in een uur en twintig minuten tot 90% kan worden opgeladen. Het bereik van het voertuig op een volle accu – en volgeladen met brandweermannen – zo’n 160 kilometer.
Auteur: Wouter Hoeffnagel