Northvolt ontvangt een lening van 350 miljoen dollar van de European Investment Bank (EIB). De lening is bedoeld voor de financiering van de eerste Europese gigafabriek voor lithium-ion accu’s. De fabriek heet Northvolt Ett en wordt in Zweden gebouwd.
Northvolt is een bedrijf dat in 2016 is opgericht door Peter Carlsson, een voormalig manager van de fabrikant van elektrische voertuigen Tesla. De accu’s die Northvolt ontwikkeld zijn niet alleen gericht op de automotive sector, maar ook op andere toepassingen. Denk hierbij aan energienetwerken en industriële toepassingen.
Het bedrijf wil de productie van lithium-ion accu’s transformeren door in te zetten op een combinatie van schaalgrootte, verticale integratie en geautomatiseerde productie. Met deze combinatie wil het bedrijf de grenzen van accuprestaties, -kwaliteit en -kosten verleggen.
De financiering die de EIB beschikbaar stelt is onderdeel van het European Fund for Strategic Investments (EFSI). Dit fonds vormt één van de pijlers van het Investment Plan for Europe. In 2018 steunde de EIB ook een demonstratiefabriek van Northvolt in Västerås, 100 kilometer ten westen van de Zweedse hoofdstad Stockholm. De productie in deze demonstratiefabriek is eind 2019 opgestart. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 350 MWh per jaar.
Nu volgt dus Northvolt Ett, dat wordt gebouwd in Skellefteå in het noorden van Zweden. Voor deze locatie is gekozen met het oog op de brede beschikbaarheid van grondstoffen en duurzame energiebronnen. Northvolt wil zijn productieprocessen voor 100% op duurzame energiebronnen laten draaien. Ook stelt het bedrijf zichzelf als doel in 2030 iedere nieuwe accucel uit tenminste 50% gerecycled materiaal te produceren.
De Zweedse fabriek wordt de primaire productielocatie van Northvolt. Zo wordt de locatie gebruikt voor het voorbereiden van actieve materialen, assembleren van accucellen, recycling en de ontwikkeling van bijkomende systemen en oplossingen. De fabriek moet vanaf 2021 operationeel zijn. De productiecapaciteit van de fabriek bedraagt in de eerste fase 16 GWh aan batterijcapaciteit per jaar. In 2024 moet de productiecapaciteit zijn uitgebreid tot 32 GWh per jaar, waarna deze vervolgens verder kan worden opgeschaald tot 40 GWh.
“De EIB en de Commissie (red: Europese Commissie) zijn strategische partners in de EU Battery Alliance en werken nauw samen met zowel de industrie als lidstaten om Europa stevig op weg te helpen richting wereldwijde leiderschap in deze strategische sector. Northvolt is één van onze koplopers en is klaar om Europa’s eerste zelfontwikkelde gigafabriek voor lithium-ion accucellen te bouwen met een minimale CO2-voetafdruk. Door dit state-of-the-art project te steunen bevestigen we onze inzet om de veerkracht en strategische autonomiteit van Europa in sleutelsectoren en -technologieën te versterken”, aldus Maroš Šefčovič, vice-president van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de European Battery Alliance.
Andrew McDowell, vice-president van de EIB, voegt toe: “Sinds de oprichting van de European Battery Alliance in 2018 heeft de EIB zijn steun voor de waardeketen rondom accu’s versterkt om Europa’s strategische autonomiteit op te bouwen in een technologie die van kritiek belang is voor zijn concurrentievermogen en duurzame toekomst. Ik zie de financiële steun van de EIB voor Northvolt als een goed voorbeeld van hoe onze financiële en technische due dilligence helpt private investeerders aan te trekken tot visionaire projecten.”
Carlsson: “De EIB speelt vanaf het begin een kritieke rol in het mogelijk maken van dit project. We zijn enorm dankbaar voor de steun die we van hen en de Europese Unie hebben gekregen. Europa moet zijn eigen leveranciersketen ontwikkelen voor grootschalige accuproductie. De EIB vormt een hoeksteen in dit proces.”
Northvolt Ett is overigens niet de enige fabriek die Northvolt bouwt. In een joint-venture met Volkswagen genaamd de Northvolt-Volkswagen Group Joint Venture wordt ook in Salzgitter in het Duitse Nedersaksen een accufabriek gerealiseerd. Deze fabriek heet Northvolt Zwei en is gebaseerd op het ontwerp van Northvolt Ett. De bouw van Northvolt Zwei staat voor 2021 op de planning, waarna begin 2024 de productie moet worden opgestart. De initiële productiecapaciteit van deze Duitse fabriek bedraagt 20 GWh.
Naast Volkswagen werkt ook BMW Group samen met Northvolt. De Duitse autofabrikant sloot eerder dit jaar een langetermijnovereenkomst voor de afname van accucellen van Northvolt. Het gaat om een contract ter waarde van 2 miljard euro voor de productie van accucellen in Northvolt Ett. De accucellen voor BMW worden vanaf 2024 geproduceerd.
Auteur: Wouter Hoeffnagel