Utrecht krijgt een huisartsenpraktijk die de focus in belangrijke mate legt op online contact. Het gaat om DocLine Utrecht, de nieuwe naam die het Gezondheidscentrum Galgenwaard van Arts en Zorg vanaf 1 september draagt.
In de praktijk kunnen patiënten veel zorgtaken voortaan zelf online regelen. Denk hierbij aan het inplannen van een video- of telefonisch consult met de huisarts, zonder hiervoor met de doktersassistent te spreken.
Ook krijgen huisartsen van DocLine Utrecht ondersteuning door een team van huisartsen en assistenten van het Medisch Contact Centrum van Arnhem. Zij kunnen op afstand de zorg overnemen. Patiënten kunnen hierdoor ook in het weekend en ’s avonds digitaal contact opnemen met een huisarts.
Door te digitaliseren wil Arts en Zorg huisartsenzorg makkelijker en sneller maken, zonder de persoonlijke benadering te verliezen. Tijdens de corona-uitbraak kon de organisatie al experimenteren met deze digitale vorm van werken. Nu omarmt Arts en Zorg dit dus in de Utrechtse praktijk DocLine Utrecht. Het motto hierbij luidt: ‘Langskomen als het moet, digitale zorg als het kan’.
Nicole van der Meulen-Diebels, eindverantwoordelijke van DocLine: “Een steeds grotere groep patiënten wil contact met de huisarts op een voor hen prettig moment, zonder daarvoor naar de praktijk te hoeven komen. Fysieke eerstelijnszorg zal niet verdwijnen, maar meer dan de helft van de consulten kan prima op afstand. Dat hebben we in coronatijd ook kunnen ervaren. Daarom kiezen we bij DocLine in eerste instantie voor digitaal en pas fysiek als dat echt nodig is.”
Met DocLine wil Arts en Zorg patiënten onder meer meer invloed geven op de wijze waarop en wanneer hij of zij contact heeft met de huisarts. Zo kunnen patiënten op ieder willekeurig moment in de digitale omgeving vragen stellen, medicijnen aanvragen, hun medisch dossier inzien, labuitslagen bekijken of een afspraak inplannen. Het eerste consult vindt vervolgens digitaal plaats. Indien nodig volgt hierna een fysiek consult op de praktijk.
Arts en Zorg wijst erop dat de eerstelijnszorg in Nederland zwaar onder druk staat. Zo zijn er te weinig opvolger voor huisartsen die met pensioen gaan in met name krimpgebieden. In grote steden bestaan daarnaast tekorten aan doktersassistenten en verpleegkundigen. Tegelijkertijd neemt de zorgvraag toe. “Als we over vijf jaar nog dezelfde goede kwalitatieve huisartsenzorg willen hebben in Nederland dan moeten we nu gebruik gaan maken van de digitale mogelijkheden. Binnen het DocLine-concept zijn we in staat de toenemende vraag naar eerstelijnszorg beter het hoofd te bieden, waardoor we op langere termijn bijdragen aan het toegankelijk houden van goede eerstelijnszorg,” aldus Van der Meulen-Diebels.
Op termijn moeten meer DocLine-praktijken in Nederland worden geopend. Ook wil Arts en Zorg de dienstverlening blijven uitbreiden. Onder meer met artificial intelligence, die de patiënt kan helpen zelf informatie kunnen ontdekken over klachten. Daarnaast wordt gewerkt aan de integratie van een ‘digitale dokterstas’. Deze stelt huisartsen in staat op afstand mee te luisteren en bijvoorbeeld naar het hart, longen, keel, huid, oren of ogen te kijken. Dit moet een volledig huisartsenconsult of visite op afstand mogelijk maken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel