EVBox en The Mobility House slaan de handen ineen. EVBox is een leverancier van slimme en schaalbare laadoplossingen, terwijl The Mobility House zich richt op slim laden en Vehicle-to-Grid (V2G)-systemen.
Als onderdeel van de samenwerking gaat EVBox hardware leveren voor projecten van V2G die The Mobility House uitvoert. The Mobility House levert de softwarematige kant van projecten en neemt de uitvoer op zich. De partijen willen gezamenlijk de overgang naar emissievrij vervoer versnellen door de toepassing van nieuwe V2G-technologie.
De opwekking van hernieuwbare energie is in belangrijke mate afhankelijk van weersomstandigheden. Denk hierbij aan de windkracht of de hoeveelheid zonlicht. Om mogelijke tekorten aan duurzame energie op te vangen kunnen elektrische auto’s worden ingezet als tijdelijke energieopslag. In veel gevallen worden zij immers een groot deel van de dag en nacht niet gebruikt.
The Mobility House heeft hier een intelligent laad- en energiemanagementsysteem genaamd ChargePilot voor ontwikkeld. Dit systeem optimaliseert de samenwerking tussen elektrische auto’s en (externe) accu’s. Het systeem is niet afhankelijk van een laadstation of gekoppeld aan een specifieke voertuigfabrikant. Ook is het mogelijk het ChargePilot-systeem indien gewenst op te schalen.
Het systeem is onder meer interessant voor gebruikers zoals bedrijven die grotere hoeveelheden elektrische auto’s willen opladen. In sommige gevallen overschrijdt de benodigde hoeveelheid energie hierbij de maximale capaciteit van de aansluiting op het energienetwerk. Het verzwaren van deze aansluiting is niet alleen kostbaar, maar ook niet altijd mogelijk.
ChargePilot optimaliseert daarom het laadproces. Het systeem laadt voertuigen met een dynamisch vermogen op, waarbij het vermogen wordt afgestemd op de behoefte van de gebruiker en de beschikbare energie. Ook is het mogelijk laadtijden in te plannen, zodat voertuigen op een gunstiger moment worden opgeladen. Het systeem is geschikt voor uiteenlopende voertuigen, variërend van personenauto’s en bestelbussen tot stadsbussen.
EVBox gaat hardware leveren voor V2G-projecten die The Mobility House uitvoert. De partijen werkten eerder samen aan een project op het eiland Porto Santo in de archipel van Madeira, Portugal. Dit eiland wordt ook wel het ‘Smart Fossil Free Island’ genoemd. Het project is in 2018 van start gegaan en is een samenwerking van Groupe Renault, Empresa de Electricidade da Madeira (EEM) en The Mobility House. Het project heeft als doel het Porto Santo te veranderen in een ‘lichtend voorbeeld van duurzaamheid’.
Een belangrijk onderdeel van het project is de integratie van elektrische auto’s en gebruikte accu’s. Hiermee wordt het aandeel zonne-energie in de totale stroomvoorziening van het eiland vergroot. EVBox leverde bidirectionele laadstation voor het project, waarmee elektrische voertuigen van Renault direct kunnen laden naar het elektriciteitsnetwerk. Dit wordt ook wel het V2G-principe genoemd.
Het systeem bestaat op dit moment uit 22 unidirectionele en bidirectionele elektrische voertuigen van Renault. Zij zijn gecombineerd met twee stationaire accusystemen die bestaan uit gebruikte accu’s uit Renault voertuigen. Met behulp van een cloudplatform genaamd ‘Marketplace’ worden vraag en aanbod van de verschillende producenten en gebruikers van duurzame energie op elkaar afgestemd. Indien de productie de vraag niet kan bijbenen springt het energieopslagsysteem bij en geeft energie af aan het energienetwerk, dat hierdoor toch volledig op duurzame energie blijft draaien. Het systeem vangt zo fluctaties in de energieproductie op.
Om zeker te stellen dat gebruikers van aangesloten elektrische voertuigen over voldoende acculading beschikken, kunnen zij via een app aangeven wanneer zij het voertuig nodig hebben en hoe ver zij willen rijden. Het systeem zorgt vervolgens dat de hiervoor benodigde acculading op het gewenste moment beschikbaar is.
EVBox opende begin dit jaar ook al zijn Lab Space in Amsterdam. Op deze nieuwe locatie test het bedrijf toekomstige laadstations in de praktijk. In het lab worden AC- en DC-tests op verschillende voertuigen en met verschillende belastingen uitgevoerd. Ook wil het bedrijf in het lab de load balancing en vehicle-to-grid technologieën verder verbeteren.
In november opende EVBox daarnaast een gemoderniseerde fabriek in Frankrijk, waar per maand 45 snelle DC-laders worden geproduceerd. Ook beschikt het bedrijf over een trainingscentrum waar het technische trainingen over AC- en DC-laden verzorgt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel