De eerste zeven exemplaren van de XCIENT Fuel Cell-truck van Hyundai zijn afgeleverd aan klanten in Zwitserland. Het zijn de eerste exemplaren van deze zware vrachtauto met brandstofcel die wereldwijd in gebruik worden genomen. In totaal wil Hyundai dit jaar vijftig exemplaren leveren.
Hyundai is een nieuwkomer op de Europese markt voor vrachtwagens; de XCIENT Fuel Cell-truck is de eerste vrachtwagen die Hyundai in Europa aanbiedt. Het bedrijf streeft ernaar in 2025 zo’n 1.600 exemplaren van de vrachtwagen aan de Zwitserse markt te hebben geleverd. Zo hebben Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG en G. Leclerc Transport AG al bestellingen voor de XCIENT Fuel Cell-truck geplaatst. Deze bedrijven willen de vrachtwagens in heel Europa inzetten.
Het voertuig is voorzien van een brandstofcel op basis van waterstof. Zwitserland beschikt al over een waterstofecosysteem om dergelijke vrachtwagens te ondersteunen. Zo telt het land ruim honderd waterstoftankstations, die geschikt zijn voor zowel vrachtwagens als personenvoertuigen.
De XCIENT Fuel Cell-truck wordt aangedreven met een 350 kW elektromotor en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. Ook is een 73,2 kWh accupakket aanwezig, dat het waterstofsysteem ondersteunt door elektriciteit op te slaan of juist af te geven. Zo wordt onder meer tijdens het remmen energie teruggewonnen, die in deze accu’s wordt opgeslagen.
De nieuwe waterstoftruck kent een maximaal treingewicht van 36 ton en leeggewicht van zo’n 9,8 ton. Het voertuig telt in totaal zeven waterstoftanks, met een totale capaciteit van 32 kg. Dit levert een actieradius op van 400 km indien een 18-tons trailer wordt voortgetrokken. Dit is volgens Hyundai een balans tussen de behoeften van gebruikers en de mogelijkheden van de Zwitserse infrastructuur. Gebruikers kunnen het voertuig in 8 tot 20 minuten voltanken.
Met de brandstoftruck levert Hyundai een 100% emissievrije (well-to-wheel) vrachtwagen. De waterstof waarop het voertuig rijdt wordt geproduceerd uit duurzame energie.
Ook vanuit andere delen van Europa is interesse in de waterstoftrucks. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de vrachtwagens is een ecosysteem met onder meer tankstations voor waterstof nodig, zoals die ook beschikbaar is in Zwitserland. Hyundai nodigt andere partijen uit om deel te nemen in dit waterstof-ecosysteem. Samen met partnerbedrijven wil Hyundai een vergelijkbaar ecosysteem uitrollen in andere markten, waaronder Nederland. Ook Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk staan op de planning.
Hyundai zet met zijn waterstoftrucks niet alleen in op de Europese markt, maar ook op de Amerikaanse en Chinese markt. 2.000 exemplaren van de XCIENT Fuel Cell-truck kunnen jaarlijks door Hyundai worden geproduceerd voor de Europese, Noord-Amerikaanse en Chinese markt. Het bedrijf investeerde 1,3 miljard dollar in de ontwikkeling van de vrachtwagen, wat los staat van de eerder aangekondigde ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem door Hyundai. Het bedrijf werkt samen met Noord-Amerikaanse en Chinese partijen aan de productie van waterstof, tankstations, service en onderhoud.
“De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof”, aldus In Cheol Lee, Executive Vice President en Head Commercial Vehicle Division van Hyundai Motor. “We zijn van plan om ook de Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt te betreden en wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager te stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden.”
De komende jaren staat de ontwikkeling van een nieuwe versie van de XCIENT Fuel Cell-truck op de planning. Deze is onder meer voorzien van twee brandstofcellen met elk een vermogen van 200 kW. Naast een model met twee assen staan ook andere modellen op de planning, waaronder 4×2-trucks, 6×4-trucks en 4×2-trekkers met een treingewicht van 44 ton en actieradius van 1.000 kilometer.
Auteur: Wouter Hoeffnagel