Daimler Trucks en Waymo gaan autonome vrachtwagens voor de openbare weg ontwikkelen. Het gaat om vrachtwagens met SAE Level 4 technologie. De voertuigen kunnen hiermee onder bepaalde omstandigheden zelf rijden, zonder dat de bestuurder in staat hoeft te zijn om in te grijpen.
De technologie wordt verwerkt in vrachtwagen van Freightliner, een dochteronderneming van Daimler Trucks die zich voornamelijk richt op de Amerikaanse markt. Het gaat hierbij specifiek om een Freightliner Cascadia.
Het voertuig moet level 4 autonomie bieden volgens de definitie van SAE. Deze definitie luidt: Level 4 – hoge mate van automatisering: Indien ingeschakeld voert het autonome rijsysteem onder bepaalde weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uit voor de bestuurder. De aandacht van de bestuurder is niet vereist.
Details over het voertuig ontbreken. Wel is duidelijk dat het model gebruik gaat maken van technologie van Waymo. Dit bedrijf is al langer actief met autonome voertuigen, die inmiddels ruim 20 miljoen mijl (ruim 32 miljoen kilometer) hebben afgelegd op Amerikaanse openbare wegen.
Daimler Trucks wil de autonome Freightliner Cascadia in de komende jaren beschikbaar maken voor Amerikaanse klanten. Ook meldt het bedrijf samen met Waymo in de nabije toekomst uitbreiding naar andere markten en merken te gaan onderzoeken.
De fabrikant van vrachtwagens richt zich al jaren op de ontwikkeling van autonome vrachtwagens. Het bedrijf presenteerde in 2014 de futuristische Future Truck 2025. Dit conceptmodel kan op snelwegen autonoom rijden. Zo zorgt het voertuig zelf dat het binnen de lijnen van zijn rijbaan blijft en afremt indien langzamer verkeer wordt benaderd. Ook bepaalt het conceptmodel zelf de beste route naar zijn locatie.
Het bedrijf reed in 2015 in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg voor het eerste op de openbare weg gereden met een autonome vrachtwagen. Het ging toen om een Actros-model voorzien van de technologie Highway Pilot, waarmee een afstand van 14 kilometer werd gelegd.
In hetzelfde jaar kreeg het bedrijf ook een licentie om de Freightliner Inspiration Truck op de Amerikaanse openbare weg te mogen testen. Brian Sandoval, gouverneur van Nevada, en Dr Wolfgang Bernhard, bestuurslid van Daimler, maakte in mei 2015 op de Amerikaanse Interstate 15 (I15) bij Las Vegas de eerste rit in de vrachtwagen. Net als het Actros-model is deze Freightliner Inspiration Truck voorzien van de technologie Highway Pilot.
Auteur: Wouter Hoeffnagel