Avvy maakt bekend met zijn zonnedrone Aera een eerste succesvolle testvlucht uitgevoerd. Met de zonnedrone richt Avy zich samen met partner Watllab op onder meer urgent medisch transport, de ondersteuning van hulpdiensten en initiatieven rondom natuurbescherming.
Het Amsterdamse bedrijf richt zich op de ontwikkeling van emissieloze drones. Het gaat hierbij om drones met vaste vleugels, die een combinatie zijn tussen een drone en een vliegtuig. De Aera kan verticaal opstijgen en vervolgens als een vliegtuig verder vliegen.
Deze manier van vliegen levert de drone een bereik op van 70 tot 100 kilometer bij een kruissnelheid van 70 km/u. De maximumsnelheid bedraagt 130 km/u. De Aera is 130 cm lang en 50 mm hoog. De spanbreedte van de vleugels bedraagt 240 cm.
De drone kan een lading van maximaal 2,2 kilogram tillen. Deze lading kan maximaal 200 bij 275 bij 135 mm groot zijn. Ook is een medische module beschikbaar met temperatuurregeling en een logfunctionaliteit.
Het apparaat kan met kruissnelheid vliegen bij windsnelheden tot 30 km/u. De drone is bestand tegen lichte regen en geschikt voor gebruik in temperaturen variërend van -10° C tot +40° C.
De Aera is voorzien van op maat gemaakt zonnefolie ontwikkeld door Wattlab, een clean-tech startup opgericht door het Vattenfall Solar Team van de TU Delft. Het zonnefolie reflecteert en absorbeert meer zonlicht dan alternatieven. Dit zonnefolie is als buitenste laag op de glasvezelvleugels van de drone aangebracht. Het apparaat kan hierdoor tijdens het vliegen energie opwekken
Het model dat nu het luchtruim heeft gekozen is een prototype, dat niet op de markt wordt gebracht. Kennis die tijdens de proefvlucht is opgedaan wordt gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe modellen van Avy.
“Ons doel bij Avy is het versnellen van de transitie naar duurzame luchtvaart”, licht Patrique Zaman, oprichter van Avy, toe. “Door zonnecellen te integreren in onze vleugels maken we gebruik van de schoonste energie beschikbaar. De Avy drone is voorzien van vleugels en in staat levensbesparende medicatie via de lucht te transporteren in zowel Europa als Afrika en hulpdiensten in Europa ondersteunen. Onze testvlucht in september met het prototype op basis van zonne-energie toont veelbelovende resultaten en was een eerste stap naar een langere vliegtijd.”
Zo blijkt uit de proefrit dat de vleugels verder kunnen verbeterd, zonder hiermee de aerodynamica aan te tasten of een gewichtstoename te veroorzaken. Zo wil het bedrijf de vleugels lichter maken, een groter vleugeloppervlak realiseren en meer zonnecellen integreren in de vleugels. De komende maanden richt Avy zich op het testen van zonnecellen met een hogere efficiëntie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel