Honda mag in Japan een auto met een level 3 geautomatiseerd rijhulpsysteem op de markt brengen. Het systeem is in staat onder bepaalde omstandigheden de controle van het voertuig volledig over te nemen van de bestuurder. Denk hierbij aan filerijden op de snelweg. Honda wil op korte termijn een model met de technologie op de Japanse markt brengen.
Het Japanse ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Tourisme (MLIT) geeft goedkeuring voor het gebruik van het systeem in voertuigen die zijn goedgekeurd voor gebruik op de Japanse openbare weg. De technologie is toegevoegd aan een lijst met apparaten voor voertuigen die voldoen aan geldende veiligheidsstandaarden in het land. Honda kondigt aan voor het einde van zijn huidige fiscale jaar, dat op 31 maart 2021 wordt afgesloten, een Honda Legend met de technologie op de markt te willen brengen.
Om dergelijke goedkeuring te ontvangen moeten geautomatiseerde rijhulpsystemen aan verschillende eisen voldoen. Zo mag de apparatuur geen zorgen opleveren over de veiligheid van inzittenden van het voertuig of andere weggebruikers. Ook mag de apparatuur alleen in werking treden indien aan alle gestelde omgevingseisen wordt voldoen. Denk hierbij aan de drukte op de weg.
Wordt het systeem gebruikt en laten de wegomstandigheden dit niet langer toe? Dan moet het systeem de bestuurder waarschuwen en de controle over het voertuig overdragen aan de mens. Lukt dit niet? Dan moet het voertuig veilig tot stilstand komen. Ook de aanwezigheid van een monitoringsfunctie die de bestuurder monitort is verplicht, evenals beveiligingsmaatregelen die misbruik van geautomatiseerde systemen moeten voorkomen.
Een andere eis die de Japanse overheid stelt is de aanwezigheid van apparatuur die tijdens ritten informatie verzameld over de werking van geautomatiseerde rijhulpsystemen. Zo moet onder meer worden vastgelegd wanneer de rijhulp is in- of juist uitgeschakeld. Ook moet duidelijk zijn wanneer de apparatuur de besturing probeert over te dragen aan de bestuurder, en op welke momenten dit niet mogelijk bleek. Tot slot moeten auto’s die van dergelijke rijhulpsystemen gebruik maken aan de achterzijde voorzien zijn van een sticker die andere weggebruikers hiervan bewust maken.
Honda zet al langer in op rijhulpsystemen. Zo levert het bedrijf al langer Honda SENSING op verschillende modellen. Dit veiligheidspakket ondersteunt de bestuurder met onder meer een uitparkeersensor, een dodehoeksensor, actieve rijstrookcorrectie, verkeersbordherkenning, een botsing- en letselbeperkend remsysteem en adaptieve snelheidsregeling bij lage snelheden. Honda SENSING wordt standaard geleverd op de Honda CR-V en Civic.
Auteur: Wouter Hoeffnagel