Duitsland overweegt de subsidie voor elektrische auto’s (EV’s) tot tenminste 2025 verlengen. Tegelijkertijd kondigt de Britse overheid vanaf 2030 een verkoopverbod op auto’s met een brandstofmotor aan.
Peter Altmaier, de Duitse minister van Economische Zaken, pleit volgens Bild am Sonntag voor een verlenging van de subsidieregeling voor EV’s. Bij onze oosterburen is tot 6.000 euro subsidie vanuit de overheid beschikbaar voor de aanschaf van een volledig elektrische auto. De Duitse subsidie is in 2016 ingevoerd en is dit jaar nog verhoogd. Volgend jaar loopt de regeling officieel af. Dat geldt ook voor plug-in hybrides en hybrides, waarvoor respectievelijk 4.500 en 3.750 euro subsidie beschikbaar is.
Altmaier voorziet onder meer een positieve impact van een verlenging van de subsidieregeling op autofabrikanten. De minister wijst onder meer op de werkgelegenheid bij deze bedrijven en spreekt van een innovatiepremie. Deze premie moet ervoor zorgen dat honderdduizenden werknemers in de autoindustrie ook over 10 of 15 jaar nog een goede baan hebben.
In Nederland is vanaf 4 juni 2020 een subsidie van 4.000 euro beschikbaar voor de aanschaf van een elektrische auto. Ook stimuleert de Nederlandse overheid de elektrificering van het wagenpark via onder meer een vrijstelling van de bpm, die in ieder geval tot 2024 vaststaat. Dat geldt ook voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Voor auto’s met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer geldt een gehalveerd tarief. Ook wordt een gunstig bijtellingstarief van 4% gerekend voor zakelijke rijders die kiezen voor een elektrische auto. Voor reguliere modellen bedraagt de bijtelling 22%.
Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn er ontwikkelingen rondom de elektrificering van het wagenpark. De Britse overheid wil mogelijk al vanaf 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor aan banden leggen, meldt de Financial Times. In februari kondigde Johnson nog aan ernaar te streven een dergelijk verbod per 2035 in te voeren. Dit lijkt dus te worden vervroegd.
De plannen zijn door de Britse premier Boris Johnson bekend gemaakt tijdens een toespraak over het Britse verduurzamingsbeleid. Het besluit kan tot een forse verschuiving in de Britse autoverkoop zorgen. Op dit moment zijn volgens cijfers van Society of Motor Manufacturers and Traders auto’s met een verbrandingsmotor nog goed voor het overgrote deel van de Britse autoverkopen. Zo is slechts 7% van de voertuigen die in oktober in het Verenigd Koninkrijk is verkocht elektrisch aangedreven.
Voor hybride voertuigen geldt een uitzondering; zij mogen ondanks het gebruik van een verbrandingsmotor ook na 2030 nog worden verkocht. De verkoop van hybrides is naar verwachting vanaf 2035 verboden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel