maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 december 2020

TU Delft Solar Boat team zet in 2021 in op waterstof

Het TU Delft Solar Boat Team gaat met een waterstofboot meedoen aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021. Het team wil zo nog relevanter worden voor de maritieme industrie.

Het team van de TU Delft richt zich al vijftien jaar op de ontwikkeling van boten op zonne-energie. Sinds de oprichting van het team in 2015 door een aantal studenten Maritieme Techniek hebben dertien verschillende teams in totaal 12 boten gerealiseerd. Het team ontwierp eerdere iedere twee jaar een nieuwe boot, waarbij de boot van het voorgaande jaar werd vernieuwd en geoptimaliseerd. In 2016 brak het team met deze traditie en is overgestapt op het jaarlijks bouwen van een geheel nieuwe boot. Het team werkt nauw samen met een groot aantal partners uit het bedrijfsleven.

Draagvleugels

Door de jaren heen zijn door het team verschillende constructies gebruikt voor de boten van het team. Zo is sinds 2010 gebruik gemaakt van draagvleugels, waarmee de zonneboot in belangrijke mate uit het water wordt getild. Dit vermindert de weerstand in het water.

Sinds 2014 gebruikt het team een tweetal strutten, wat in feite T-vormige draagvleugels zijn. Hiermee wordt de romp geheel uit het water getild tijdens het varen. Met dit ontwerp wist de boot in 2015 een snelheid van 51 km/u te bereiken, wat een record is voor het team. In 2016 werd dit record verbroken met een snelheid van 55 km/u.

Varen op het vermogen van een waterkoker

Het afgelopen jaar lag de nadruk op het energieverbruik van de zonneboot. De 2020-editie was daarom voorzien van een kleiner zonnedek, waardoor ook de romp kleiner kon worden gemaakt. Dit leidde tot een grote verlaging van de weerstand. De zonneboot uit 2020 kon daarom varen op het vermogen van een waterkoker.

“Ter vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!”, meldt het team op zijn website.

Hydro Motion

In 2021 start het team een nieuw project genaamd ‘Hydro Motion’. Binnen dit project richt het TU Delft Solar Boat Team zich op de ontwikkeling van een boot op waterstof. Het duurzaam opslaan van energie staat hierbij centraal. “Waterstof is hiervoor ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme industrie inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart”, schrijft het team op zijn website.

Met deze nieuwe boot neemt het team in 2021 deel aan Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021, die op de open zee van Monaco wordt georganiseerd. Details over de boot zijn niet bekend.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven